23948sdkhjf

Regeringens infrastrukturproposition nu presenterad

På torsdagen presenterade infrastrukturminister Anna Johansson och klimatminister Isabella Lövin regeringens prioriteringar och ekonomiska ramar för transportinfrastrukturen får 2018 – 2029. Den ekonomiska ramen föreslås uppgå till 622,5 miljarder kronor, vilket är drygt 100 miljarder mer än nu gällande plan.
Det framgår av ett pressmeddelande från regeringen.
I infrastrukturpropositionen Investering i framtiden – innovativa lösningar för stärkt konkurrenskraft och hållbar utveckling, föreslås de ekonomiska ramarna för nästa planperiod 2018 – 2029 öka kraftigt. Det innebär en satsning på drift och underhåll men också på nyinvesteringar.
- Rätt investeringar i transportinfrastruktur bygger Sverige starkt och hållbart för framtiden, säger infrastrukturminister Anna Johansson. De ökade resurser som vi nu föreslår gör det möjligt att stärka infrastrukturen i hela landet men vi lägger även en del av pengarna på nyinvesteringar så att vi kan fortsätta vara konkurrenskraftiga.
Förseningarna och störningarna i tågtrafiken ska mötas med ett kraftigt förstärkt järnvägsunderhåll. Regeringen har ökat det årliga anslaget till järnvägsunderhåll med 1,34 miljarder per år 2016-2018. Nu växlas arbetet upp och anslaget till drift- och underhåll av järnvägen ökar med totalt hela 47 procent perioden 2018-2029 jämfört med perioden 2014-2025. Även resurserna till vägunderhåll ökar.
Regeringens mål är att nya stambanor för höghastighetståg ska färdigställas så att Stockholm, Göteborg respektive Malmö bättre knyts samman. Utbyggnaden ska ske i en takt som ekonomin tillåter.
- Den här infrastrukturpropositionen ger ekonomiska ramar för fler tåg i tid och mer gods på järnväg, säger Isabella Lövin, minister för internationellt utvecklingsarbete och klimat. Vi sätter också upp ett mål om nya stambanor för höghastighetståg. De är alla viktiga delar i en omställning av transportsystemet.
Särskilt fokus riktats mot näringslivets transporter. Godsets framkomlighet är en prioriterad fråga och regeringens ambition är att en större andel av de långväga godstransporterna ska gå på järnväg och via sjöfart.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078