Bring och Qlocx startar pilotprojekt inom hemleveranser
Bring utforskar nya möjligheter för att säkra leveranser hem till privatpersoner som handlar via nätet. Ett digitalt lås ger chauffören tillgång till brevlådor och leveransrum.
I dag är det vanligaste sättet i Sverige att få sina varor levererade till ett utlämningsställe när man handlar på nätet. Men många nätshoppare hade hellre velat få sina varor levererade på ett annat sätt. Det framgår av Brings konsumentundersölninga. Att lösa denna paradox tar sig Bring och Qlocx sig nu an.
- Det pratas en hel del om innovation inom logistikområdet och när det gör det så är det flygande drönare som för oss känns mer som teknologi för teknologins skull, säger Johan Holgersson, marknadsdirektör i Brings e-handelsdivision och ansvarig för Brings innovationslab. Istället för innovativa idéer som kommer många människor till gagn. Näthandeln är beroende av nya och smarta leveranslösningar och vi på Bring tror starkt på det här som ett nytt leveranssätt hem. Det gör köpet bekvämare för konsument och effektivare för både nätbutiker och paketutdelare.
Resultatet är nu på plats med en ny leveranslåda för villor och leveransrum för lägenheter. Med hjälp av en app i din mobil kommer du kunna ge chauffören temporär access till din leveransbox oavsett var du själv befinner dig. Bring levererar hela vägen hem till konsumenten via det digitala låset. Returer skickas enkelt genom att konsument fäster en förtryckt returetikett på paketet, tar en bild med sin smartphone på etiketten och lägger in det i appen. En molnlösning sammankopplar allt och konsumenten kan följa sin leverans och meddela att en retur finns att hämta via en app.
- Det är verkligen ett paradigmskifte, säger Christian Åsheim, vd i Qlocx. Och vårt fokus är att med digitala lösningar möta behoven av en växande e-handel. Vi vill att du aldrig mer ska behöva vara hemma för att vänta in och ta emot en leverans. Människor lever flexibla liv och leveranser hem ska vara friktionsfria.