23948sdkhjf

K Line, NYK och MOL bildar gemensam containerjätte

Japans tre största rederikoncerner – K Line, NYK och MOL – samlar sina containerverksamheter och containerterminaler i ett gemensamt bolag, som blir världens sjätte största containerrederi.
Det framgår av pressinformation från K Line.
Det gemensamma bolaget – som ska drivas som ett joint venture – planerar att sjösättas den 1 juli 2017 och kommer att starta sin verksamhet den 1 april 2018.
De tre japanska rederijättarna, Kawasaki Kisen Kaisha (K Line), Mitsui OSK Lines (MOL) och Nippon Yusen Kaisha (NYK), framhåller att beslutet att integrera sina verksamheter inom containersjöfart och containerterminaler, baseras på låga oljepriser, trög efterfrågan på frakter, överkapacitet och historiskt låga fraktrater för containrar. Dessutom är de tre rederijättarnas beslut som togs i maj i år om att samverka inom öst-västliga fartygslinjer för containrar, varit en faktor till det utökade samarbetet.
De tre japanska rederijättarna ingår i nya THE Alliance, inklusive Hapag-Lloyd, Yang Ming och konkursdrabbade Hanjin Shipping. I samband med att Hanjin Shipping nu stänger sina europeiska verksamheter och säljer sin verksamhet för Asien-USA, finner de koreanska rederiägarna ingen nytta i att var fortsatt medlem i THE Alliance.
K Line och MOL kommer att ha 31 procents andel var i den nya alliansen, medan NYK tar de återstående 38 procenten.
De tre rederierna kommer att få en sammanlagd containerfartygsflotta med en kapacitet på 1,4 miljoner TEU, vilket ger en sjätteplacering bland de största containerrederierna och containerallianserna i världen. Enligt shippinganalytikern Alphaliner kommer den nya alliansen att få en marknadsandel på 7 procent inom den globala containersjöfarten.
Den nya alliansen förutsätter godkännande av berörda konkurrensmyndigheter.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063