23948sdkhjf

Sjöfarten blir hållbarare – globala utsläppen begränsas

Den internationella sjöfartsorganisationen IMO:s kommitté för skydd av den marina miljön antog på torsdagen, den 27 oktober, Östersjön och Nordsjön som specialområden i fråga om utsläpp av kväveoxider (NECA).
Inom ett NECA-område krävs det att kväveoxidutsläppen från fartyg minskas med 80 procent jämfört med den nuvarande nivån. NECA-regelverket kommer att gälla nya fartyg som byggs efter den 1 januari 2021 när de går i trafik på Östersjön, på Nordsjön och i övriga NECA-områden.
Beslutet innebär att alla fartyg som byggs efter den 1 januari 2021 skaförses med en katalysator eller övergå till att använda flytande naturgas (LNG) som bränsle. LNG är tillåtet eftersom bränslet uppfyller de krav som ställs på kväveutsläpp i NECA-specialområden. Andra fördelar med LNG som drivmedel är praktiskt taget inga svavelutsläpp och kraftigt reducerade partikel- och koldioxidutsläpp.
Beslutet minskar kvävebelastningen och därigenom övergödningen, det största miljöproblemet i Östersjön. Av den totala kvävemängden i Östersjön utgör den luftburna kvävebelastningen omkring 25 procent, och cirka 10 procent av den kommer från sjöfarten. När kväveoxidutsläppen minskar blir också luftkvalitet i kustområdena bättre.
Kommissionen för skyddet av Östersjöns marina miljö (HELCOM) är det forum där Östersjöländerna i våras enades om att föreslå Östersjön till ett NECA-område. För Östersjöländerna är det viktigt att IMO fattade ett gemensamt beslut om att samtidigt anta Nordsjön och Östersjön till specialområden.
Skyddet av Östersjön bygger på principen om att samtliga aktörer ska förbättra Östersjöns tillstånd och minska den kväve- och fosforbelastning som orsakar eutrofiering (övergödning). EU-länderna omfattas dessutom av ramdirektivet för en marin strategi, i vilket det krävs åtgärder för att senast 2020 uppnå god miljöstatus i de marina regionerna.
Förutom NECA-beslutet fattade IMO:s kommitté för skydd av den marina miljön också ett beslut om ikraftträdandet av regelverket om reducerat svavelinnehåll i fartygsbränslen. Den globala gränsen på 0,5 procent som maximal svavelhalt i fartygsbränslen träder i kraft 2020. Enligt IMO-bestämmelserna och EU:s svaveldirektiv, som trädde i kraft 2015, får svavelhalten i fartygsbränsle på Östersjön och Nordsjön emellertid inte överstiga 0,1 procent. Kommittén fortsätter vid sin nästa session i maj 2017 arbetet för att säkerställa en balanserad övergång till användning av bränsle med låg svavelhalt.
Föreningen Svensk Sjöfart välkomnar beslutet, eftersom det leder till en än mer miljö- och klimatvänlig sjöfart, i linje med FN:s hållbarhetsmål.
- Beslutet av IMO att verkställa ett tak på utsläpp av svavel från fartyg oavsett flagg och var de än befinner sig på vår jord är något som vi är mycket glada för, säger Fredrik Larsson, miljöchef i Svensk Sjöfart och som fanns på plats på IMO mötet då beslutet togs.
Fredrik Larsson framhåller att sjöfarten nu kommer att bli en än mer hållbar näring än vad den redan är, vilket gynnar branschens utveckling och framtid.
Sedan tidigare gäller krav motsvarande max 0.1procent svavelinnehåll i bränslet för fartyg som trafikerar Östersjön, Nordsjön samt i Nordamerika. För att möta kraven kan man byta till lågsvavliga marina bränslen, använda alternativa bränslen, exempelvis LNG (flytande naturgas) eller Metanol, eller installera skrubbers som renar avgaserna. Föreningen Svensk Sjöfart anser att beslutet om en reduktion även för den globala sjöfarten är en viktig milstolpe för IMO och visar på organisationens handlingskraft och ansvarstagande för sjöfarten, den marina miljön och människors hälsa.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063