Så påverkar Hanjinkonkursen logistiken i Sverige
På Detaljhandelns Logistikdag i Stockholm den 30 november ger Tommy Pilarp, förbundsjurist i Transportindustriförbundet, en aktuell lägesrapport om hur konkursen i Hanjin på verkar logistiken och näringslivet i Sverige.
På Detaljhandelns Logistikdag redogör Tommy Pilarp, förbundsjurist i Transportindustriförbundet, om bakgrunden till konkursen, samt vilka konsekvenser konkursen får för svenska rederier, speditörer och företag som är verksamma med import och export.
Enligt uppgift var cirka 90 procent av Hanjins fartygsflotta lossad i slutet av oktober. Nyligen tog konkursboet i Hanjin dessutom emot ett jättelån för att kunna slutföra lossning av sina fartyg. Flera fartyg ligger fortfarande i hamn till dess attt ägarna ordnat vidare transport av godset och containrarna.
- I takt med att gods lossats har problemet med tomma containrar aktualiserats, säger Tommy Pilarp. Frågan är var och till vem containrarna ska retuerneras. Rapporter visar att vissa hamnar inte accepterar tomma Hanjin-containers från speditörer eller avsändare. Om containern har leasats eller hyrts av Hanjin kan en speditör som inte återlämnar den till Hanjin drabbas av extra kostnader orsakade av att en hamn inte vill ta emot containern eftersom det inte finns någon att lämna över den till. Totalt sett har 32 fartyg ännu inte kunnat lossa sin last.
I takt med att gods lossas och fartyg återlämnas förväntas mer praktiska problem dyka upp. På Detaljhandelns Logistikdag i Stockholm den 30 november ger Tommy Pilarp en aktuell lägesrapport om vad som hänt i svallvågorna efter Hanjin-konkursen.
Läs mer om Detaljhandelns Logistikdag här.