23948sdkhjf

Postnord öppnar 50 nya servicepunkter

Liksom tidigare år väntas julhandeln slå rekord. För att möta den ökande e-handeln och antalet paket som hämtas hos postombuden öppnar Postnord inför årets storhelg 50 nya servicepunkter. Dessutom utrustas 200 ombud med extra stöd för smidigare paketutlämning.
Dessutom utrustas 200 ombud med extra stöd för smidigare paketutlämning.
Förra året e-handlade svenska konsumenter julklappar för 5 miljarder kronor. I år spås denna siffra öka med hela 24 procent, baserad på kommande e-barometern för tredje kvartalet 2016. Det främsta skälet till att e-handeln tar marknadsandelar under julhandeln är tack vare bekvämligheten och enkelheten.
- Julen är Postnords mest intensiva period under året, precis som för detaljhandeln och deras kunder. Vi levererar julklappar till svenska folket, allt från det som handlas på nätet från Sverige och övriga världen, till de julklappar som finns i butikshyllorna, säger Anne-Christine Lane, chef för Postnord Sveriges ombudsnät.
Inför årets jul görs extra satsningar på att öka kapaciteten i Postnords ombudsnät. Antalet servicepunkter, det vill säga postombud och utlämningsställen, utökas med 50 stycken. Det innebär att det nu finns totalt 1 650 stycken permanenta servicepunkter i Sverige.
Hos ombuden startar julen i slutet av november, i samband med Black Friday, och de ökade volymerna är sedan konstant höga ända fram till själva julhelgen. Under hela november kommer PostNord förse ombuden med uppdaterade volymprognoser, och en volymsimulering, så att de ska kunna planera bemanning och schemaläggning.
- Inför Black Friday förstärker vi de 200 mest belastade ombuden med smartphones med en särskild app så att de kan serva flera kunder på kortare tid, säger Anne-Christine Lane. Målet med det är att skapa ett så bra och effektivt kundmöte som möjligt under hela perioden fram till jul.
Appen kan användas till smidigare utlämning av försändelser som inte kräver en utskrift eller till inlämning av kreditpaket och förbetalda försändelser där kunden inte vill ha inlämningskvitto.
- I dag är den genomsnittliga liggtiden för ett paket hos Postnords utlämningsnät 1,7 dygn, säger Anne-Christine Lane. För att ytterligare minska ledtiderna och ge plats i hyllorna kommer sms-påminnelser att skickas ut oftare från och med Black Friday.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062