Varuägare vill ha ökad anslagsfinansiering av Sjöfartsverket
Näringslivets Transportråd, Jernkontoret, Skogsindustrierna, SveMin och Innovations- och kemiindustrierna IKEM har nu lämnat ett gemensamt remissyttrande till Sjöfartsverket över verkets förslag till nya föreskrifter om farleds- och lotsavgifter.
* Ökad anslagsfinansiering av Sjöfartsverket skulle förstärka Sveriges konkurrenskraft.
* Isbrytningen ska likställas med vinterväghållning på väg och järnväg och finansieras över statsbudgeten.
* Organisationerna motsätter sig att Sjöfartsverkets pensionsskuld ska vältras över på varuägarna.
* Orgnisationerna avstyrker förslaget om höjning av farleds- och lotsavgifter, eftersom dessa skulle ytterligare öka kostnadsbördan för varuägarna. Svaveldirektivet har redan lett till en negativ påverkan av konkurrenskraften.
* Konsekvensutredningen av förslaget är obefintligt och således utelämnas exempelvis effekterna för varuägarna.
* Det remitterade förslaget om höjda farleds- och lotsavgifter och en årlig indexering av farledsavgifterna går inte ihop med de politiska ambitionerna om ökad överflyttning av långväga gods från väg till sjöfart.