Riksrevisorer kritiserar Brings logistikutveckling
Norska Riksrevisjonens granskning visar att Bring/Posten Norge inte uppnår ägarens – norska Samferdselsdepartementets – avkastningsmål. Det beror till stor del på att bolaget inte har klarat av att infria ägarnas förväntningar om bättre lönsamhet i logistik- och godstransportverksamheten.
Tone Wille, nytillträdd koncernchef i Bring/Posten Norge, håller med om att lönsamheten inte är tillräckligt god.
- Den norska Riksrevisjonens kontroll av förvaltningen av norska statliga bolag visar betydelsen av att händelser rapporteras, systematiseras och delas, säger den norske riksrevisorn Per-Kristian Foss. Aktiv ägaruppföljning av samhällsansvar och god meddelandekultur är viktigt för att säkra lärande i de enskilda bolagen och förebygga oönskade händelser.
Rapporten som nyligen presenterades har skickats till den norska riksdagen – Stortinget. Bring/Posten Norge är ett av flera bolag som har blivit granskat. För Bring/Posten Norge handlade granskningen om lönsamhet och synergier för perioden 2010 – 2015, det vill säga under de år då Bring/Posten Norge genomförde flera större förvärv av åkerier och speditionsbolag i Norge, Sverige och övriga Norden.
Tone Wille framhåller att Bring/Posten Norge har vidtagit flera åtgärder för att förbättra koncernens lönsamhet. Samtidigt pekar hon på att hela branschen har lönsamhetsutmaningar.
- Riksrevisionens undersökning är från en period då Bring/Posten Norge har drivit en offensiv förvärvsstrategi för att växa på den nordiska marknaden, säger Tone Wille. Detta har varit en riktig och nödvändig strategi för koncernen. Samtidigt är uppköp och investeringar alltid förenade med risker, speciellt i en bransch som är konjunkturkänslig och präglad av relativt låga marginaler. Koncernen har lyckats med mycket, men vi är överens med Riksrevisjonen om att lönsamheten i logistiksegmentet inte är tillräckligt god.
Riksrevisjonen pekar på att båda finanskrisen 2008 och nedgången i oljebranschen de senaste åren har bidragit till sviktande resultat för Bring/Posten Norge. En rad engångseffekter, bland andra nedskrivningar och omställningskostnader, har också belastat resultatet under perioden.
Tone Wille refererar även till förvärven av åkerier och speditionsbolag i Sverige, bland andra uppköpet av Ekdahls Åkeri, som Bring/Posten Norge inte har lyckats att driva vidare på ett optimalt sätt och där nu stora neddragningar genomförs.
- Vi har redan tagit grepp om exempelvis inrikestransporter i Sverige och vi arbetar aktivt med att förbättra driften i våra affärsområden, säger hon. I Norge har vi lyckats bra med att anpassa oss till en nedgång i postverksamheten, och den måste fortsätta. Samtidigt stärer vi oss inom näthandel och logistik, bland annat genom investeringar i ett helt nytt terminalnätverk.
Norska Riksrevisjonen uppmanar att Samferdselsdepartementet som ägare följer upp Bring/Posten Norge tätare när det gäller koncernens resultatutveckling och ställer tydligare krav på framtida utveckling.
- Både vi som bolag och vår ägare har mycket fokus på lönsamhet, säger Tone Wille. Men hela branschen har haft utmaningar under perioden efter finanskrisen med överkapacitet på marknaden som har försvagat lönsamheten.