Debatt: Tillsätt utredning som ser över lotsplikten!
I det här debattinlägget på Transportnet.se uppmanar Erik Froste, affärsutvecklare i Thor Shopping, infrastrukturminister Anna Johansson att tillsätta en utredning som ser över lotsplikten, med tydliga riktlinjer kring vad som bör krävas för att ett fartyg ska undantas lotsplikten. Helt enkelt anpassa reglerna till modern teknik och inför framtiden.
Men är detta en anledning till att alla fartyg ska tvingas ha lots? Det anser inte jag. Idag har Sverige lotsplikt för alla fartyg över 70 meters längd som angör svenskt vatten. Detta medför kostnader och orsakar regelbundet väntetider.
Google, Tesla, Scania och Volvo har under många år forskat och utvecklat förarlösa bilar. De finns på gatorna redan idag. Flygande drönare är också standard, särskilt inom militären, men mer och mer även för civilt bruk. Där är det visserligen någon som styr drönaren, men denna ”någon” befinner sig långt från drönaren, ibland på en annan kontinent. Liknande teknik ser vi i gruvor och andra besvärliga och riskfyllda arbetsmiljöer. En operatör styr flera fordon från en bekväm arbetsmiljö istället för att skicka flera chaufförer tusen meter ned i en dammig mörk gruva.
Transportstyrelsen tar fram regler om var en lots måste anlitas inom svenskt sjöterritorium. De utfärdar också lotsdispenser. Lotstjänster till fartyg i svenska farvatten tillhandahålls av Sjöfartsverket. Sjöfartsverket har en monopolverksamhet, ingen får starta konkurrerande verksamhet. Sjöfartsverket hävdar själva att lotsningen bidrar med ett ekonomiskt underskott i deras totala verksamhet och det finns ingen anledning till att misstro det. Egentligen anser jag att det är bra, för då kommer inte Sjöfartsverket kämpa emot den förändring som idag sker i övriga transportbranschen. Vidare är det även svårt med rekrytering av lotsar eftersom arbetet kräver gedigen utbildning och sjöerfarenhet. Lotsbrist är ett välkänt faktum för redare och hamnar.
Det är naturligtvis inte Transportstyrelsen och Sjöfartsverket som beslutat att det ska vara så här, myndigheterna följer bara sina instruktioner. Det är regering och riksdag som i slutänden måste agera och fatta nya beslut.
Lotsarna i Sverige fyller ett behov. Det är inte lotsarna jag är kritisk mot, de gör ett bra och nödvändigt arbete. Många befälhavare har behov av lokal kompetens, manövreringsskicklighet eller bara avlastning eftersom de kör på minimibesättning.
Det är det gammalmodiga regelverket som behöver ändras. I Sverige har vi inte sett över hur vi kan minska antalet lotsningar genom att använda modern teknik. Min tanke är också att om man tillåter att vissa fartyg undantas lotsplikt så hjälper det till med överflyttningen av gods till den miljövänliga sjöfarten. Något vi alla vill se hända. Regeringen tycker att just detta är så viktigt att de har gett ett regeringsuppdrag till Sjöfartsverket att se över hur överflyttning från land till sjö kan ske.
Naturligtvis ska lättnaderna i lotskravet inte gälla alla fartyg. Fartygen måste bland annat vara klassade av ett bra klassningscertifikat, de ska ha en flagg vi tror på, besättningen ska ha nödvändig utbildning och fartyget ska inte fastnat i Portstate Control de sista åren. Tekniska förutsättningar bör också krävas, inte bara bogpropeller och manöverförmåga utan också aktiv, och kanske ytterligare utvecklad AIS (Automatic Identification System).
Vi måste börja tänka annorlunda och mer tidsenligt än vad vi gjort hittills. Infrastrukturminister Anna Johansson bör tillsätta en utredning som ser över lotsplikten, med tydliga riktlinjer kring vad som bör krävas för att ett fartyg ska undantas lotsplikten. Helt enkelt anpassa reglerna till modern teknik och inför framtiden.
Erik Froste
Affärsutvecklare, Thor Shipping