23948sdkhjf

Trafikverket arbetar med förslag för Ostlänken

Ostlänken kommer att byggas. I vilken takt byggstart kan ske på de övriga deletapperna för ny höghastighetsjärnväg ska den kommande åtgärdsplaneringen ge svar på. Trafikverkets förslag till plan ska vara klar före sommaren 2017.
Förutom arbetet med åtgärdsplaneringen som görs på uppdrag av regeringen, har Trafikverket fått i uppdrag från Sverigeförhandlingen att ta fram ett underlag till en utbyggnadsstrategi för höghastighetsjärnväg. Trafikverket ska också utreda eventuella behov av kompletterande åtgärder närmast de tre största städerna när höghastighetsjärnvägen har tagits i bruk.
Inom ramen för nuvarande infrastrukturplan driver Trafikverket två projekt för höghastighetsbanor för 320 km/tim; dels den så kallade Ostlänken, det vill säga Järna–Linköping, samt Göteborg–Borås. Därtill pågår åtgärdsvalsstudier för sträckorna Linköping–Borås och Jönköping – Malmö, det vill säga de sträckor som saknas för att skapa ett höghastighetsnät Stockholm–Göteborg respektive Stockholm–Malmö.
Ostlänken finns med i nuvarande plan med byggstart 2017. Arbetet med projektet fortsätter som planerat. Likaså fortsätter projekteringen försträckan Göteborg – Borås tills vidare. I den nuvarande planen finns etappen Mölnlycke–Bollebygd med. Det blir en förutsättning att hela etappen Göteborg – Borås kommer att byggas, om den tas med i kommande plan.
När det gäller utredningsarbetet för sträckorna Linköping – Borås och Jönköping – Malmö ska åtgärdsvalsstudierna publiceras i februari 2017 och avslutas senast våren 2018. Åtgärdsplaneringen kommer att ge svar på hur arbetet kan fortsätta.
- Regeringens ambition är att en ny generation järnväg ska genomföras och vi fortsätter att planera för det, säger Stefan Engdahl, chef för Planering i Trafikverket. Det kommer inte att bli möjligt att bygga hela sträckorna klara till 2035 som vi tidigare planerat för.
I oktober överlämnade regeringen och infrastrukturminister Anna Johansson en infrastrukturproposition till riksdagen. I propositionen är regeringen tydlig med att målet är att nya stambanor för höghastighetståg ska färdigställas så att Stockholm och Göteborg respektive Malmö knyts samman.
Utbyggnaden ska ske i den takt som ekonomin tillåter och behovet av att bygga nya höghastighetsbanor ska vägas samman med de samlade behoven i hela transportsystemet. Trafikverket ska säkerställa att utbyggnaden sker på ett kostnadseffektivt sätt.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079