Postnord sjösätter nytt e-handelskoncept
Postnord introducerar Postnord Shop – ett nytt koncept för att möta svenskarnas förändrade konsumtionsvanor. En allt större andel av konsumtionen sker i dag genom en kombination av fysiska och digitala gränssnitt. Postnord Shop är en fysisk marknadsplats för e-handlare och konsumenter där e-handelsleveranser står i fokus.
E-handeln på nätet växte med 15 procent under det tredje kvartalet och julhandeln på nätet förväntas öka med 24 procent jämfört med föregående år, vilket motsvarar 1,2 miljarder kronor. Postnord Shop är ett nytt koncept som möter svenskarnas förändrade konsumtionsvanor där leveranser och returer ska ske lika smidigt som om varan köpts i fysisk butik.
- Med Postnord Shop lanserar vi en ny attraktiv marknadsplats där e-handelsföretag kan marknadsföra sina produkter och erbjudanden till konsumenter i en fysisk miljö, säger Ann-Christine Lane, Head of Retail Postnords ombudsnät i Postnord Sverige. Det är roligt att för första gången kunna erbjuda en miljö dedikerad till e-handel med valfrihet i fokus.
I Postnord Shop kan e-handelsföretag exponera sina produkter fysiskt i lokalen och i skyltfönster samt på digitala skärmar. Dessutom finns surfplattor där besökare kan beställa varor direkt från företagens hemsidor. I butiken kan besökaren prova sina e-handlade kläder samt göra smidiga returer direkt på plats. Ett varierande urval av lokala e-handelsföretag att ges också möjlighet till exponering i butiken. Idag finns det tre e-handelsföretag på plats i butiken med sina erbjudanden och varumärken; Zalando, Outnorth och Eleven.