23948sdkhjf

Monsterfartyg och megatrender på Detaljhandelns Logistikdag

Effektiviteten blir att viktigare i logistiken kring globala containerfrakter. På Detaljhandelns Logistikdag i centrala Stockholm den 30 november berättar Cecilia Carlsson, informationschef i Göteborgs Hamn, mer om hur monsterfartyg och megatrender ställer nya krav på logistiken i Nordens största hamn.
Tillsammans med Maria Björsander, NCC Property Development och Roger Carlelycke, Bockasjö, ger de en lägesrapport om detta och om utvecklingen i Port of Gothenburg Logistics Park.
Utöver denna programpunkt samlar Detaljhandelns Logistikdag återigen nyckeltalare från ledande transport- och logistikbolag på den svenska marknaden som kommer att berätta om möjligheterna och utmaningarna kring ökad e-handel och leveranser samma dag. Följande kända företrädare medverkar som talare från de stora logistikföretagen: Ted Söderholm, DHL Express, Johan Holgersson, Bring, Arne Andersson, Postnord, Pierre Olsson, DB Schenker och Lotta Söderström UPS Nordic.
I en allt mer globaliserad värld beställer dagens konsumenter varor online när som helst, var som helst och från vilken enhet som helst vilket ger dem en flexibilitet att handla 24/7. Samtidigt förväntar sig konsumenter snabbare leveranser med ett brett utbud av leveransalternativ och förenklad returhantering för att passa in i deras allt mer ”på språng” livsstil. Detta ställer höga krav på både e-handelsföretag samt transportbolag att erbjuda leveransmöjligheter världen över parallellt med att tillfredsställa marknadens behov.
På Detaljhandelns Logistikdag i Stockholm den 30 november presenterar Mercedes-Benz ett helt nytt system från lastning av transportbilen till leverans med drönare. Det blir Martin Lindell, chef för Mercedes-Benz Transportbilar i Sverige och Danmark som håller i presentationen.
Konceptet visades för första gången vid en presskonferens i Stuttgart i början av september.
– En mycket stor del av en förares tid idag går åt till att lasta bilen på rätt sätt och att leta fram rätt gods på varje plats, säger Martin Lindell. I Vision Van ingår ett automatiskt lastnings- och lossningssystem som ställer fram allt gods på särskilda lastningsbrickor på terminalen i rätt ordning för smartast tänkbara leveransrutt. När bilen kommer in lastas allt automatiskt på hyllor med anpassade fack för gods på upp till 31 kg.
När bilen sedan kommer till leveransadressen kommer godset fram genom ett hål i väggen till förarhytten och scannas av automatiskt.
Det mest spektakulära i Vision Van är kanske de två drönarna på taket! Gods på upp till 2 kg kan flygas till mottagare som har en godkänd landningsplats.
Redan på terminalen placeras detta gods i speciella drönarlådor som även innehåller ett laddat batteri, och när bilen närmar sig platsen där drönarna ska lyfta förs lådorna i läge under drönarna på taket. När bilen står stilla öppnas luckorna och lådan fästes automatiskt vid drönaren och batteriet kopplas in. Drönaren kan sedan flyga upp till 20 km bort till leveransadressen.
Det finns fortfarande möjlighet att anmäla sig till Detaljhandelns Logistikdag. Läs mer här.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079