Ragn-Sells och Bilfrakt Bothnia döms till 4,5 miljoner i konkurrensskadeavgift
Ragn-Sells och Bilfrakt Bothnia får punga ut med 4,5 miljoner kronor i konkurrensskadeavgift sedan Konkurrensverket har funnit att de båda bolagen bröt mot konkurrensreglerna när de kom överens om att inte konkurrera vid upphandlingar av avfallsinsamling i Västerbottens län.
Konkurrensverket har utrett ett samarbete mellan Ragn-Sells och Bilfrakt Bothnia om miljö- och transporttjänster i Västerbottens län. Samarbetet innebar bland annat att företagen avtalade om att under en femårsperiod inte lämna konkurrerande anbud vid upphandlingar som rörde insamling av hushållsavfall i regionen.
Ragn-Sells och Bilfrakt ingick det aktuella samarbetsavtalet år 2010. Bilfrakt överlät sin insamlingsverksamhet i dotterbolaget Transbothnia till Postnord år 2013. I samband med den överlåtelsen ersatte Transbothnia Bilfrakt som Ragn-Sells motpart i 2010 års samarbetsavtal.
När Postnord i februari 2014 uppmärksammade den konkurrensbegränsande bestämmelsen i avtalet kontaktade företaget Konkurrensverket och ansökte om eftergift för Transbothnias räkning.
Enligt eftergiftsprogrammet kan företag som anmäler sitt deltagande i en kartell eller annat konkurrensbegränsande samarbete slippa konkurrensskadeavgift. I det här fallet innebär det att Transbothnia helt slipper att betala böter.
- Det här är ett exempel på att det lönar sig för företag som deltagit i ett olagligt samarbete att kontakta Konkurrensverket för att avslöja samarbetet, säger Kristina Geiger, ställföreträdande generaldirektör i Konkurrensverket. Det innebär att företaget kan få nedsatt konkurrensskadeavgift eller helt slippa böter.
Upplysningarna ledde till att Konkurrensverket genomförde en gryningsräd hos Ragn-Sells och Bilfrakt i mars 2014.
Både Ragn-Sells och Bilfrakt har godtagit ett avgiftsföreläggande. Det innebär att de godkänner Konkurrensverkets krav på att betala konkurrensskadeavgift.
- Att företagen godkänner Konkurrensverkets krav innebär att en kostsam och långdragen domstolsprocess undviks, säger Kristina Geiger. Processen blir effektivare och det sparar pengar åt både företagen och staten.
Ragn-Sells och Bilfrakt har accepterat att betala 2 450 000 kronor respektive 2 060 000 kronor i böter.