Black Friday och julhandeln ett lyft för UPS
Antalet leveranser mellan Black Friday och nyår kommer att öka med 14 procent jämfört med förra året, förutspår UPS i sin prognos.
UPS kommer att leverera över 700 miljoner paket under perioden mellan USA:s största shopping- och readag Black Friday och Nyårsafton. Bara i USA kommer UPS behöva anställa cirka 95 000 säsongsarbetare för att klara av det ökade trycket. Allt från förare till anställda som sorterar paket och lastar bilar.
Eftersom julfirandet i år infaller under en helg har UPS kraftsamlat på att planera inför den kommande julhelgen innan. Stor energi har lagts på att schemalägga och planera hämtningar och sortering under helgen inför den hetsigaste veckan som startar måndag den 19 december. UPS har också arbetat nära samarbetspartners samt varit tidigt ute med att anställa säsongsarbetare för att ha den styrka som krävs under december. Allt för att kunder ska få sina leveranser i tid.
Under 2016 har UPS gjort stora satsningar världen över för att förbereda sig inför julsäsongen. Bland annat genom att expandera existerande hubbar, som exempelvis i Jönköping tidigare detta år, men även genom att bygga nya. Hubbar som är utrustade med den senaste tekniken vad de gäller sortering och lastning för att öka effektivitet och överblick.
Förberedelserna testas snart under den så kallade ”Cyber weekend”, dagarna efter Black Friday. Under denna period ser UPS en markant ökning i leveranser när många spenderar shoppar på olika reor, inte bara i USA utan världen över eftersom dagen blivit allt mer global.
- Utvecklingen inom e-handel skapar möjligheter men också utmaningar för företag inom handeln, säger Kate Gutmann, Senior Vice president för UPS Sales and Solutions. Särskilt som en faktor är konstant; tiden runt jul och nyår som är den viktigaste perioden. Vi är dedikerade till att hjälpa våra kunder att nå sina mål under denna väldigt högintensiva period.