23948sdkhjf

DB Schenker sätter in lastbilar i kolonnköring i linjetrafik

DB Schenker och MAN inleder nu ett partnerskap om att sätta in lastbilar i kolonnkörning (platooning) på A9-motorvägen mellan München och Nürnberg i Tyskland. Detta är det första partnerskapet någonsin mellan ett logistikbolag och en lastbilstillverkare när det gäller kolonnkörning.
I ett inledningsskede kommer de båda parterna att genomföra tester med lastbilar i kolonnkörning. Målsättningen är att lastbilar i kolonnkörning ska köras i ”skarpt läge” från och med 2018.
När lastbilar kan köra på rad tätt efter varandra minskar fordonens bränsleförbrukning tack vare att luftmotståndet blir mindre. Luftmotstånd står för upp till 25 procent av en lastbils totala bränsleförbrukning, och ju närmare varandra bilarna kör, desto större blir bränslebesparingspotentialen. Med hjälp av trådlös teknologi kan lastbilar köra med mindre än en sekunds mellanrum, i en platoon. Genom att kommunicera med varandra följer lastbilarna varandras hastighet och inbromsningar automatiskt.
- Vårt mål är att vara pådrivare av digitaliserade affärsmodeller i transport- och logistikbranschen och att ge våra kunder som söker både digitala och icke digitala tjänster valmöjligheter inom dessa områden, säger Jochen Thewes, CEO i DB Schenker. Av det skälet välkomnar vi denna möjlighet till samarbete med MAN och att testa platooning i ett tidigt skede i daglig trafik mellan våra landtransportbaserade godsterminaler.
Joachim Drees, ansvarig för MAN SE och MAN Truck & Bus, lyfter fram fördelarna med lastbilar i kolonnkörning ur ett lastbilstillverkarperspektiv.
- Platooning är en klar fördel när det gäller transportsäkerhet, säger han. Den mänskliga faktorn är tyvärr en av de vanligaste orsakerna till påkörningsolyckor. Genom att länka samman lastbilar elektroniskt kan denna typ av olyckor minska.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062