Preem, Scania och Lantmännen tillskriver minister Baylan
Nyligen presenterade EU-kommissionen sitt ”energipaket” med förslag till direktiv om förnybar energi. Förslagen innebär att transportsektorn inom EU blir mer beroende av fossila drivmedel - inte mindre.
Om EU-kommissionens energipaket, Reneable Energy Directive (RED2), realiseras är det en uppenbar risk att Miljömålsberedningens förslag om att reducera utsläppen med 70 procent till 2030 i Sverige inte kan genomföras. Arbetet att nå en fossiloberoende fordonsflotta kommer då att avstanna, menar Preem, Scania och Lantmännen i ett brev till energiminister Ibrahim Baylan.
- Det är vår förhoppning att Sveriges regering agerar för att förbättra RED2-paketet, säger Petter Holland, vd i Preem. Redan vid Energiministerrådet den 5 december finns ett första tillfälle att lyfta problematiska delar av direktivet och föreslå förbättringar, säger Petter Holland.
Tillsammans med Scania och Lantmännen föreslår Preem fyra tydliga punkter som regeringen bör agera utifrån:
• Fokusera på de förnybara drivmedlens CO2-prestanda. Reduktionen av växthusgaser för förnybara drivmedel ska vara avgörande istället för vilken råvara som används och så kallad generationstillhörighet.
• För att säkerställa en råvaras hållbarhet så krävs full spårbarhet. Oaktat råvarans ursprung så måste kraven på spårbarhet, kontroller och hållbarhet i hela kedjan skärpas betydligt.
• Öka målsättningen för användning av hållbar och förnybar energi i transportsektorn över de 10 procent som gäller för 2020 enligt nuvarande RED.
• Sök samverkan med andra medlemsländer, som liksom Sverige, har intresse att minska trafikens klimatpåverkan och att använda biodrivmedel rationellt.