Linde lanserar fem truckar med Litium-jon-drift
Litium-jon-truckar har blivit allt mer populära under de senaste åren. För att möta den ökade efterfrågan lanserar Linde Material Handling nu fem motviktstruckar utrustade med de energieffektiva och underhållsfria batterierna.
Motviktstruckarna med litium-jon-batterier lanseras för lyftkapaciteter på 1,4–1,8 ton. Samtliga modeller finns tillgängliga med två batterikapaciteter. För de verksamheter där stödladdning är möjlig räcker i de flesta fall det mindre batteriet. Det större batteriet är framtaget för intensiva applikationer eller verksamheter där trucken används under två skift direkt efter varandra. Det finns även två typer av laddare tillgängliga
- Vilken laddare och batteri man väljer avgör hur snabbt batteriet laddas, säger Daniel Butte, Head of Product Management Forklift Trucks i Linde. Det tar ungefär 50 minuter att ladda ett helt urladdat batteri med lägre kapacitet när man använder den kraftfullare laddaren.
Säkerheten bakom teknologin är rigorös. Tack vare omfattande säkerhetsfunktioner säkerställs det att inga skador kan uppstå på grund av högt tryck, överhettning eller överladdning. Ytterligare skydd får man genom sensorn som varnar om batteriet missköts eller utsätts för påfrestningar. Det ger föraren snabb tillgång till all nödvändig information gällande batteriets status och säkerställer också att trucken är i ett kontrollerat tillstånd om ett tekniskt fel skulle uppstå.
Truckarna har självklart genomgått en lång och noggrann testprocess där allt från funktionalitet till krocksäkerhet undersökts. Efter de framgångsrika testerna genomfördes fälttester ute hos kund.
- Alla kunder var väldigt nöjda med de fördelar som den nya batteriteknologin för med sig, säger Daniel Butte. Hög prestanda under drift, tidsbesparingar under stödladdningarna, eliminering av utbytesbatterier och obefintligt batteriunderhåll var några av de vanligaste kommentarerna efter fälttesterna.
Energieffektiviteten i den nya teknologin är betydligt högre än hos traditionella batterier. Hos litium-jon-batterierna kan 90 procent av den laddade energin användas för att driva trucken vilket kan jämföras med 60 procent hos konventionella. Tack vare denna lagring av energi lämpar sig litium-jon-truckarna väl för verksamheter som idag har stora behov av bytesbatterier. Exempelvis kan verksamheter med hög arbetsbelastning under delar av dagen, följt av perioder då endast delar av flottan behöver utnyttjas, spara både tid och pengar på att gå över till litium-jon-truckar. Batterierna kräver inte heller laddningsrum eller underhåll vilket minimerar risken för driftstopp.
Linde Material Handling, som ingår i Kion Group, räknas till en av världens ledande tillverkare av motvikts- och lagertruckar och är marknadsledande i Europa. Linde kan dessutom erbjuda sitt kunnande inom elektriska drivsystem efter decennier av utveckling och produktion, till kunder för olika användningsområden. Som ett internationellt företag, finns Linde Material Handling verksamt med nio produktions- och monteringsfabriker runt om i världen, och har ett globalt sälj- och servicenätverk med kontor i mer än 100 länder. Under räkenskapsåret 2014 hade Linde Material Handling cirkaa 13 900 anställda världen över och genererade en omsättning på motsvarande cirka 29 miljarder kronor (3,077 miljarder euro).