Nuvarande tidsintervall för fordonsbesiktning blir kvar
Regeringen beslutade på torsdagen om förordningsförändringar som innebär att den nuvarande tidsintervallen för kontrollbesiktning av fordon i stort sett behålls.
Regeringen prioriterar trafiksäkerhet och miljö. Därför behålls dagens besiktningsintervall där en bil i princip ska besiktigas varje år efter att bilen är fem år gammal.
En viktig del i regeringens bedömning är att detta även ökar konsumenttryggheten för den som köper en begagnad bil. Med en utglesning av besiktningsintervallen skulle troligen ett större antal sämre begagnade bilar finnas på marknaden.
- Sverige är en av världens ledande länder när det gäller både trafiksäkerhet och miljö, säger infrastrukturminister Anna Johansson. Regeringen har nyligen beslutat om en nystart för Nollvisionen. Vi vill inte öka tidsintervallet för fordonsbesiktningar. Beslutet är dessutom bra för den som köper en begagnad bil, då ökade tidsintervall kunnat leda till att fler dåliga begagnade bilar varit kvar på marknaden. Väl fungerande fordonsbesiktning i hela landet för både lätta och tunga fordon är viktigt för både privatpersoner och åkerier. De löpande kontrollerna av besiktningsverksamheten när det gäller tillgänglighet, trafiksäkerhet, miljö, teknikutveckling och priser är något som kommer att fortsätta.
Förordningsändringarna är ett genomförande av tre EU-direktiv, det så kallade ”besiktningspaketet”. EU-direktivet ger möjlighet till utglesning av besiktningsintervallerna. Något som Sverige inte kommer att tillämpa. Bestämmelserna träder i kraft den 20 maj 2017 men ska tillämpas först på besiktningar som görs från och med den 20 maj 2018.
Beslutet innebär även att besiktningsintervallen för motorredskap klass 1, EG-mobilkranar, släpvagnar som dras av sådana fordon, bilar ombyggda till motorredskap (s.k. Epa-traktor) och bilar ombyggda till traktorer (s.k. A-traktor) ändras så att kontrollbesiktning ska ske första gången efter fyra år och därefter vartannat år.