BDX får järnvägsprojekt i Mälardalen
I sin satsning att expandera i Mälardalen har BDX vunnit ytterligare ett uppdrag i Mälardalen. Bolaget kommer att bygga en 1,5 kilometer lång järnvägsanläggning i samband med överdäckningen vid Hagastaden.
En förutsättning för att kunna uppföra Hagastaden är att delar av E4/E20 och Värtabanan däckas över och förläggs i tunnlar på en cirka 730 m lång sträcka.
- Vi kommer att utföra mark-, ban-, el-, signal- och telearbeten för 5 växlar samt 1,5 kilometer järnvägsspår, säger Robert Eriksson, affärschef Rail i BDX.
Förutom järnvägsarbetena utför BDX även en ventilationsanläggning för teknikrum samt installationsgolv inne i teknikrummen.
- Utmaningen i projektet är arbetet i en 730 meter lång tunnel med ett trångt område runt tunneln, säger Robert Eriksson. I vårt erbjudande kan vi dra nytta av både vår erfarenhet av att arbeta i tunnlar för gruvor samt vår långa erfarenhet av att bygga järnvägsanläggningar.
Projektet ligger i en miljö omgärdat av en temporär järnväg, en biltunnel och diverse pågående och successivt nystartade exploateringsprojekt.
- Vi kommer att få använda all vår erfarenhet av arbeten i tunnlar för att kunna utföra arbetet på ett säkert sätt, säger Robert Eriksson. Det ställer samtidigt höga krav på att vår logistikkedja fungerar eftersom det är trångt om uppställningsytor och liknande. Samtidigt ser vi samordningsvinster med våra pågående arbeten längs Värtabanan vid AlbaNova universitetscentrum.
Uppdraget som är värt cirka 65 miljoner kronor kommer att påbörjas under augusti 2017 och alla arbeten ska vara färdiga i juni 2018.