Konkurrerande speditörer samverkar för färre tomkörningar
Godstransporter med lastbil kan utnyttjas mycket bättre än vad som sker i dag. Ett nytt forskningsprojekt ska göra det möjligt för godstransportbranschen att minimera körning med tomma och halvtomma lastbilar och dela kapacitet.
- Resultatet blir ett beslutsstödssystem, så de konkurrerande transportföretagen, som önskar vara en del av slutprodukten, kan optimera driften, säger lektor och projektledare Kristian Hegner Reinau i Institut for Byggeri og Anlaeg på Aalborg Universitet. Bolagen kommer att få besparingar på det, men det ger också värde för samhället, eftersom mindre lastbilskörning reducerar trängseln och utsläpp av växthusgaser.
GPS-registreringar kommer att visa var tusentals lastbilar befinner sig, och de anslutna transportföretagen ska bidra med uppdaterade upplysningar om överskjutande eller bristande kapacitet till en gemensam pool. Dessutom ställer de sina stora flottor av lastbilar till förfogande för test av systemet i sin dagliga drift.
Transportforskningsgruppen på Institut for Byggeri og Anlaeg, Center for Logistik på M-Tech, IKE-gruppen på Institut för Ökonomi og Ledelse på Aalborg Universitet samt Center for Transportstudier på Imperial College London i England ska hantera all data och utveckla de nya algoritmer och affärsmodeller, som bildar bakgrund till systemet. Advokatfirman Bech-Bruun ska ta itu med de juridiska utmaningarna i projektet, medan näringslivsorganisationen Dansk Ervhverv är med för att främja samarbetet och dela kunskaper från projektet med andra relevanta aktörer.
Mjukvaruleverantören Gatehouse kommer erbjuda den färdiga lösningen till alla stora logistikbolag. Gatehouse har i sedan tidigare investerat rejält i att utveckla system som används för spårning och flottstyrning av globala transportörer.
- När vi på förhand har koll på var bilarna befinner sig, kan vi också utveckla systemet till att kunna se när och var de kör utan last, säger Michael Bondo, vd i Gatehouse. Vi ska ta hjälp av forskningen för att utveckla de algoritmer, som kan berätta för systemet att nu är det fördel när två konkurrenter fraktar varor tillsammans.
Freja Transport & Logistics bidrar i projektet med data insamlad via Gatehouse från Frejas övervakade flotta.
- Vår strategi är att vara i framkant i användandet av nya teknologier på transportområdet, säger Lars Bakkegaard, ekonomidirektör i Freja Transport & Logistics. Slutprojektet skapar möjlighet till betydliga besparingar, och det kan lyfta den danska transportbranschen och förbättra dess internationella konkurrenskraft.
DanskeFragtmaend har samma förväntningar.
- Användandet av data blir en avgörande konkurrensfaktor i transportbranschen framöver, säger Ulf Preisler, it-direktör i Danske Fragtmaend. Projektet kan reducera våra utgifter, men det kommer också generellt göra oss bättre på att utnyttja de upplysningar som gömmer sig i stora datamängder.