23948sdkhjf

Efterlängtat dubbelspår är nu öppnat

En av näringslivets mest sårbara punkter har åtgärdats. Från den 19 december är det dubbla järnvägsspår över älven i Göteborg, då är både Norra och Södra Marieholmsbron i drift.
Hamnbanan i Göteborg, som är en av de viktigaste länkarna för svensk export och import, byggs nu ut etappvis till dubbelspår för att öka kapaciteten.
Det framgår av pressinformation från Göteborgs Hamn.
Södra Marieholmsbron stod klar i mars i år, samtidigt började Trafikverket renovera Norra Marieholmsbron. Renoveringen är nu klar och från den 19 december finns två spår över älven.
- Utbyggnaden av Hamnbanan är ett av de viktigaste projekten för att öka godstrafiken i Sverige idag och en förutsättning för att Göteborgs Hamn skall kunna växa, säger Svante Jonsson som är projektledare för Hamnbanan på Trafikverket. Kombinationen sjöfart och tåg är det mest effektiva transportsättet sett både ur ett miljömässigt och ekonomiskt perspektiv.
Hamnbanan är en av Sveriges viktigaste järnvägslänkar och gör det möjligt för godstrafik, från hela Norden, att nå Skandinaviens största hamn. Nära 60 procent av Sveriges containertrafik passerar Göteborgs Hamn.
I nuläget trafikeras Hamnbanan med 70 tåg per dygn. När de planerade etapperna är utbyggda, innebär den utökade kapaciteten att det är möjligt att trafikera med 160 tåg per dygn.
- Dubbelspårig Marieholmsbro och Hamnbana är väldigt viktigt för godstransporterna till hamnen, säger Magnus Kårestedt, vd i Göteborgs Hamn. Redan i dag kommer över hälften av containrarna till hamnen med järnväg i stället för med lastbil. Framöver kommer antalet tåg att öka ännu mer.
Järnvägsförbindelsen över älven har fram tills nu varit den mest sårbara punkten på Hamnbanans sträckning. Om den enda bron som finns blir skadad och inte kan stängas, blir konsekvenser för näringslivet mycket stora. Trafikverkets tidigare analyser visar att ett stopp som varar i mer än en vecka, kostar näringslivet mer än 100 miljoner kronor om dagen.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.095