23948sdkhjf

Europeisk aktion mot Ikeas utnyttjande av låglönechaufförer

Svenska Transportarbetareförbundet genomför tillsammans med andra europeiska förarfackförbund en gemensam aktion mot Ikea för att de utnyttjar åkerier med låglöneförare med undermåliga villkor. Därmed bidrar Ikea till social dumping och banar väg för ekonomisk brottslighet, enligt de europeiska fackförbunden för lastbilsförare.
Det är den internationella transportarbetarfederationen ITF med ordföranden Lars Lindgren i spetsen som tar detta initiativ där fackförbund genomför protester och informerar om missförhållandena vid Ikea-varuhus runt om i Europa. Lars Lindgren är även ordförande i Svenska Transportarbetareförbundet.
ITF konstaterar att chaufförer och åkerier som utför transporter för Ikea främst är anställda förare från andra länder som är ute på vägarna i tjänst flera månader i sträck. Dessa åkerier betalar ut låga löner till sina förare, detta trots att transporterna till största delen utförs i de länder i Europa där löner och levnadsomkostnader är höga. Enligt ITF tvingas dessa förare att äta, leva och sova i sina lastbilar. Detta bryter mot en grundläggande princip inom EU som gör gällande att arbetstagare ska få ersättning och anställningsförhållanden enligt det som gäller i respektive europeiskt land.
ITF framhåller att organisationen under mer än två års tid har haft möten med företrädare för Ikea om problemen i möbel- och detaljhandelsjättens varuflödeskedja. Trots detta vägrar Ikea att gå med på fackförbundens förslag att arbeta tillsammans för att nå en gemensam lösning.
Den här veckan genomför europeiska förarfackförbund inom ramen för ITF aktioner utanför Ikea-varuhus i ett antal europeiska länder för att informera varuhusens kunder om sanningen bakom Ikeas transportupplägg. Företrädare för facket kommer utanför varuhusen att uppmana Ikea-kunder att ställa frågor till Ikea-personal om vilka villkor som gäller för de lastbilsförare som levererar varor till Ikeas anläggningar och uppmana dem att införa lokala arbetsrättsliga förhållanden för dessa arbeten.
- De lastbilsförare som håller Ikeas affärsrörelse rullande är varje dag mer upptagna med att överleva än att köra, säger Lars Lindgren, ordförande i både Svenska Transportarbetareförbundet och i ITF. Ikea är den finansiella arbetsgivaren i denna kedja av utnyttjande, och det behövs ytterligare åtgärder för att stoppa dessa övergrepp. Detta kan ge de utnyttjade lastbilsförarna en riktig julklapp. Vi är redo att åter prata med Ikea för att hitta en lösning på detta problem.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062