23948sdkhjf

Sandahlsbolagen får kombiterminaldrift i Göteborg

Familjeägda Sandahlsbolagen Sweden har tecknat ett femårigt kontrakt med Göteborgs Hamn för att driva den nya kombiterminalen i hamnen. Trafikstart är i december 2017.
- Sandahlsbolagen har under en längre tid visat intresse för att driva kombiterminal i Göteborgs Hamn, säger Arvid Guthed, hamnutvecklingschef på Göteborgs Hamn. Vi är mycket glada över att en av Sveriges mest erfarna terminaloperatörer nu etablerar sig i hamnen.
I slutet av nästa år flyttar kombiterminalen vid Göteborgs centralstation ut till ytterhamnarna på Hisingen. Detta för att möjliggöra stadsutveckling och bygget av Västlänken. Flytten innebär att lastbilstrafiken minskar markant i centrala Göteborg. En annan fördel är att det hamnnära läget möjliggör nya transportupplägg som sammankopplar sjöfart med järnväg.
Driften av nya kombiterminalen kommer att skötas av det familjeägda transportföretaget Sandahlsbolagen Sweden. Bolaget driver sedan tidigare terminaler i Luleå, Umeå, Sundsvall och Jönköping.
- Vi ser fram emot att driva kombiterminal intill Nordens största hamn och är stolta över förtroendet, säger Thord Sandahl, vd i Sandahlsbolagen Sweden. Det kommer att vara en öppen terminal för alla intresserade tågoperatörer.
Göteborgs Hamn är internationellt känd för sina järnvägspendlar. Idag kommer över 50 procent av containrarna med tåg istället för med lastbil till hamnen, med stora miljövinster som följd. Att få upp fler lastbilstrailers på tåg har däremot varit svårare, trots den omfattande rorotrafiken från hamnen. Men det blir det ändring på nu, tror Thord Sandahl:
- Jag ser stora möjligheter att öka antalet trailertåg, säger han, inte minst till och från landets norra delar och Oslo-regionen. Med fler trailertåg förbättras logistiken för skandinavisk industri och transporternas utsläpp minskar.
Bygget av kombiterminalen sker i två etapper. Den första etappen är klar i december 2017 och då är det trafikstart. Fullt utbyggd är terminalen 2019-2020. Då kommer omlastning att ske med kranar istället för med truckar och hela terminalen är elektrifierad och signalreglerad. Initialt kommer cirka 10 personer sysselsättas.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.047