23948sdkhjf

OECD efterlyser fördjupad farled i Göteborg

Göteborgs Hamn är viktig för industrin i hela Sverige. Nu måste farlederna in till hamnen fördjupas för att säkra landets export och import. Det slår OECD fast i en ny rapport – The Impact of Megaships.
OECD:s transportenhet, International Transport Forum (ITF), publicerade tidigare den här veckan en ny rapport om hur de allt större godsfartygen påverkar svensk handel – The Impact of Megaships.
Slutsatsen är tydlig. För att Sverige även fortsatt ska kunna erbjuda industrin bra sjötransporter, inklusive direktlinjer till andra världsdelar, krävs djupare farleder in till den största hamnen i landet.
- Sverige är med sina långa kuster helt beroende av sjöfart för internationell handel, säger Olaf Merk, hamn- och sjöfartsexpert i International Transport Forum, OECD. En stor del av godsflödena går via Göteborgs Hamn, som också är den enda med direkttrafik för containersjöfart i Sverige. Vår rapport visar att kapaciteten måste stärkas för att svensk industri även fortsatt ska ha tillgång till en stark internationell storhamn.
Rapporten slår fast att farlederna redan i dag utgör en begränsning. De största containerfartygen, de som ofta står för direkttrafiken till andra världsdelar, får begränsningar på lasten. Vissa fartyg kommer inte in till Göteborg, och därmed inte till Sverige, utan får vända på kontinenten.
I rapporten lyfts också fram de möjligheter som djupare farleder skulle innebära för svensk handel, med ännu fler direktlinjer till marknaden världen över.
- Det betyder mycket att OECD så tydligt markerar Göteborgs Hamns nationella betydelse, säger Magnus Kårestedt, vd i Göteborgs Hamn. Deras slutsatser om farledsfördjupning stämmer väl med Trafikverkets utredningar. Nu finns ett gediget underlag för att investeringen ska prioriteras av regeringen.
OECD riktar också kritik mot Sverige för avsaknaden av en nationell hamnpolitik.
Stora fartyg innebär lägre transportkostnad och utsläpp per enhet. De allra största går direkt till andra världsdelar, till exempel till Asien som står för nära hälften av Sveriges containerhandel.
- Det är viktigt med en nationell samsyn på investeringar i hamn och sjöfart, särskilt i ett sjöfartsberoende land som Sverige, säger Olaf Merk. Göteborgs Hamns strategiska roll som landets port till världen bör erkännas i större utsträckning.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078