23948sdkhjf

Nordiskt storbråk mellan statliga logistikgiganter

Bring/Posten Norge bemöter nu den kritik som DB Schenker och Postnord nyligen framförde till den norske samferdselsministern (läs kommunikationsministern) Ketil Solvik-Olsen.
Företrädare för DB Schenker, som är helägt av tyska statliga Deutsche Bahn, och för Postnord, som ägs gemensamt av svenska och danska staten, hade begärt ett möte med den norske samferdselsministern för att framföra att de tycker att utvecklingen mot ett statsmonopol på logistik via Bring/Posten Norge förhindrar sund konkurrens. Den 27 oktober 2016 träffade det norska statsrådet företrädare för DB Schenker och Postnord.
Norska Aftenposten har refererat till en kopia av dokumentet som Postnord och DB Schenker presenterade för den norske samferdselsministern.
I dokumentet framför de båda tyska och dansk/svenska statliga logistikjättarna att Posten Norge använder pengar de får i statsstöd till att köpa upp konkurrerande transportbolag och införliva dem i sin kommersiella verksamhet i Bring. I dokumentet påtalar DB Schenker och Postnord att Bring/Posten Norge använder statsstöd till att bygga upp ett antal stora terminaler, som både hantear brev och gods, samt infrastruktur, som konkurrenter i realiteten inte får tillgång till.
Därmed uppför sig Bring/Posten Norge som ett monopolföretag. Postnord och DB Schenker framhåller i dokumentet även att Posten Norge låter Bring använda anställda och lokaler som finansieras av den traditionella postverksamheten.
Bring/Posten Norges kommunikationsdirektör Elisabeth Gjölme bemöter nu kritiken från DB Schenker och Postnord, eftersom Bring/Posten Norge framhåller att denna kritik inte kan stå oemotsagd. Transport & Logistik Idag/Transportnet har tagit del av Bring/Posten Norges bemötande.
I bemötandet framhåller Bring/Posten Norge att bolaget inte tar emot statsstöd. Norska staten betalar för merkostnaderna med leveranspliktiga, olönsamma posttjänster i hela Norge. Detta är noggrant uträknat och dokumenterat. Norsk kommunikasjonsmyndighet (Nkom) svarar för tillsyn av detta, och produkträkenskaperna är offentliga för allmänheten. I statsbudgeten för 2017 är det beviljat 177 miljoner norska kronor för statliga köp av olönsamma posttjänster. Det är drygt 300 miljoner norska kronor mindre än beräknat behov.
Under perioden 2002 – 2016 har Posten Norge enligt dem själva betalat ut mer i utbyte till norska staten än vad norska staten har betalat för olönsamma, leveranspliktiga posttjänster.
I bemötandet framhåller Elisabeth Gjölme att Bring/Posten Norge inte sysslar med korssubventionering. Detta följs dessutom upp av Nkom.
I bemötandet framhåller Bring/Posten Norge att den statliga norska post- och logistikjätten har följt samma strategiska riktlinjer som andra postbolag i Europa, inklusive Postnord. Bolaget har genomfört nödvändiga och lyckade omställningar och satsat inom logistik och paket för att kompensera för vikande brevvolymer. Expansionen har bland annat skett via förvärv av åkerier, speditionsbolag och logistikbolag. Enligt Bring/Posten Norge har förvärven finansierats genom egna överskott och försäljning av egendomar – inte genom medel från norska staten.
I bemötandet upplyser Bring/Posten Norge om att det har varit bred uppslutning till denna strategi i den norska riksdagen – Stortinget. Samtidigt har både norska och utländska transportbolag stärkt sina marknadspositioner i Norge. Detta har resulterat i överkapacitet och stenhård konkurrens vilket pressar lönsamheten i branschen. Enligt Bring/Posten Norge kan bolaget inte lastas för att denna situation har uppstått.
Bring/Posten Norge håller i bemötandet inte med om att bolaget dumpar priserna. Enligt Bring/Posten Norge erbjuder bolaget hög service och kvalitet på sina tjänster och tar betalt för det. Påståenden om att bolaget dumpar priser på den norska marknaden är enligt dem själva direkt fel. Istället behöver bolagets konkurrenter se sig själva i spegeln, istället för att rikta beskyllningar mot Bring/Posten Norge.
Sist men inte minst upplyser Bring/Posten Norge om att Posten Norge inte har högsta portot i Europa. Det är det Italien som har, tätt följt av Danmark där Postnord opererar i en av Europas enklaste geografier. Norge har enligt Bring/Posten Norge som det enda landet i Europa, tillsammans med Slovenien, moms på porto. Det utgör 25 procents prisskillnad. Om korrigering görs för moms och köpkraft är norska postpriser bland de lägsta i Europa – och detta i Europas mest krävande geografi.
Slutligen framhåller Bring/Posten Norge att det naturligtvis är en konkurrensfördel att bolaget har 370 års erfarenhet av att distribuera brev och paket till norska hushåll och företag. Ingen känner till Norge bättre än Bring/Posten Norge och man kan erbjuda ett effektivt och finmaskigt distributionsnät med hög leveranskvalitet till kunder i Norge. Bring/Posten Norge konstaterar att Postnord har samma konkurrensfördelar på sina hemmamarknader i Sverige och Danmark – utan att Bring/Posten Norge beskyller dem för att uppträda som ett monopolföretag!
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.08