Tyska åkerier och speditörer stämmer lastbilstillverkare
En tysk domstol – Landgericht i Stuttgart – har tagit emot sex stämningsansökningar från en kommun och ett antal speditörer och åkerier som gör anspråk gentemot lastbilstillverkare i den så kallade lastbilskartellen.
Det rapporterar den tyska transportnyhetssajten Verkehrsrundschau.
Transport & Logistik Idag/Transportnet rapporterade i juli 2016 om att EU-kommissionen utfärdat böter till lastbilstillverkarna Daimler (Mercedes med flera varumärken), Iveco, DAF och Volvo/Renault på cirka 27,8 miljarder kronor för otillbörlig kartellsamverkan kring priser på nya lastbilar.
Det är det högsta bötesbeloppet hittills som EU-kommissionen har utfärdat och det är även dubbelt så högt som det tidigare högsta bötesbeloppet.
De fem lastbilstillverkarna har erkänt att de sedan 14 år tillbaka har ingått i en kartell för att hålla uppe priser på sina fordon och övriga produkter. Utöver priskartellen har tillverkarna dessutom samordnat och flyttat fram lanseringar av olika teknologier för att reducera utsläppen från lastbilar.
MAN slipper böter eftersom bolaget fått full immunitet sedan den Volkswagen-ägda lastbilstillverkaren agerat ”tjallare” – eller så kallad visselblåsare – och avslöjade kartellen för EU-kommissionen.
Fotnot: Landgericht är en tysk domstol, som handlägger mål som inte handläggs i regionala tingsrätter (Amtsgericht) eller i den högre instansen Oberlandesgericht. Framförallt handlar det om tvister där det så kallade tvistebeloppet är högre än 5 000 euro.