23948sdkhjf

Senaste nytt om lastbilsskatten: 10-12 kronor per mil

Senaste budet från Vägslitageskattekommittén är att lastbilstransporter kommer att fördyras med mellan 10 till 12 kronor per mil om vägslitageskatten införs.
Det framhöll Vägslitageskattekommitténs ordförande Vilhelm Andersson vid ett seminarium om vägslitageskatten på Grand Hotel i Stockholm på torsdagen i förra veckan.
Seminariet arrangerades av Västerbottens Handelskammare, med Transport & Logistik Idag/Transportnets chefredaktör Anders Karlsson som moderator. Först ut bland talarna var den särskilde utredaren i Vägslitageskattekommittén Vilhelm Andersson som informerade om utredningens status och vad som kan förväntas/befaras – i den slutgiltiga versionen.
Vilhelm Andersson framhöll att skattenivån troligtvis kommer att hamna på mellan 10 – 12 kronor per mil beroende på lastbilens storlek och miljöklass, men med reservation för att skattenivån även kan bli ännu högre.
Av direktivet till kommittén framgår att de även ska analysera om det kan vara aktuellt med differentierade skattesatser. På denna punkt förefaller utredningen ha stött på problem. Detta eftersom de insett att det kan innebära osunda konkurrensfördelar för bland andra lastbilstransporter som utförs av finska åkerier på svenska vägar där avgiften är lägre än på andra sträckor i landet.
Vilhelm Andersson framhöll under seminariet att utredningen har noterat att skatten kommer att slå hårdare mot vissa branscher, men att det trost detta inte kommer att ges några lättnader beroende på vilket slag av verksamhet som en företagare bedriver.
Eftersom lastbilstransporterna lagras elektroniskt kommer regelefterlevnaden att kontrolleras med 400 kameror, vilket tillsammans med ökade polisresurser kommer att kosta cirka 1,5 miljarder kronor i implementering och drift. Enligt utredningens beräkningar kommer skatten att inbringa cirka 3-4 miljarder kronor per år till statskassan.
Vid seminariet representerades varuägarna bland andra av Pär Lärkeryd, vd i Norra Skogsägarna och Anders Fredriksson, vd i Norrmejerier. De företräder två näringar som kommer att drabbas hårt av en kilometerskatt på grund av att de är verksamma i en transportberoende bransch i en del av Sverige där varken järnvägstransporter eller sjöfart är något alternativ.
Kilometerskatten innebär kostnadsökningar på flera miljoner kronor för deras verksamheter, en kostnad som är omöjlig att helt kompensera sig för genom ökade priser på varor som de producerar. Detta leder till försämrade förutsättningar för skogsnäringen och för de redan hårt pressade lantbrukarna.
- Det är tydligt att både utredningen och regeringen inte har en förståelse för helhetsbilden över den samlade samhällsekonomiska effekten av en avståndsbaserad skatt, säger Philip Thunborg, Företagarna. Vilhelm Andersson bekräftar detta när han säger att kommittén inte har tittat på hur skatter som exempelvis bränsleskatten påverkar ytterligare pålagor.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078