Postnord redovisar jätteförlust för 2016
Postnord-koncernen redovisar en förlust (rörelseresultat) för 2016 på -1,08 miljarder kronor, vilket är en försämring med 1,6 miljarder kronor jämfört med 2015.
Det framgår av Postnords årsrapport för 2016 som nu har publicerats.
- Postnords resultat påverkas fortsatt av kraftigt vikande brevvolymer, främst i Danmark, säger Postnord vd och koncernchef Håkan Ericsson. Den snabba digitaliseringen har medfört en dramatiskt negativ volym- och resultatutveckling för den danska verksamheten. Beslut har fattats att införa en ny och för framtiden finansiellt hållbar produktionsmodell. I Danmark, där danska statens digitaliseringsagenda har gjort landet till det sannolikt mest digitaliserade landet i världen, fortsätter volymfallet i brevaffären i tilltagande omfattning. Under 2016 minskade mängden övernattbefordrade brev mycket kraftigt och sedan år 2000 har volymen minskat med cirka 90 procent.
Med den nya postlagen från 2016 finns enligt Håkan Ericsson nu regulatoriska förutsättningar på plats för att på ett effektivare sätt kunna anpassa den danska verksamheten till de volymer som ska förmedlas.
- Postnord har därför beslutat om ytterligare åtgärder genom att en ny produktionsmodell ska införas, säger Håkan Ericsson. Omställningen av Postnord Danmark kommer att ta flera år att fullt ut genomföra och väntas medföra stora omställningskostnader och förluster under omställningsperioden. Kostnaderna är främst relaterade till de särskilda avtal som tecknades med medarbetarna i samband med bolagiseringen av Posten i Danmark. Under fjärde kvartalet har en nedskrivning gjorts av goodwill relaterad till den danska verksamheten samt vissa tillgångar hörande till brevverksamheten i Danmark.
Håkan Ericsson konstaterar att den negativa utvecklingen för brevaffären är gemensam för alla nationella postföretag.
- Den innebär att affärsmodeller måste omprövas från grunden för att anpassas till den utveckling vi ser i Danmark, där brevet gradvis blir en nischprodukt, säger han. Denna utveckling ställer krav på anpassning av de postregulatoriska regelverken. I Sverige minskar brevvolymerna i ökande takt och nya statliga digitaliseringsinitiativ genomförs avseende myndigheters kommunikation med privatpersoner och företag. Vi ser med tillförsikt fram emot den proposition om en ny postlag som regeringen har aviserat till maj i år. Propositionen förväntas möjliggöra bättre förutsättningar för att kunna leverera en fortsatt god postservice i hela Sverige under rimliga ekonomiska villkor.
Håkan Ericsson framhåller att Postnords omställning är även nödvändig för att skapa god lönsamhet i den växande och strategiskt mycket viktiga logistikaffären.
- Det är särskilt viktigt i det konsumentorienterade segmentet som främst drivs av den kraftigt växande e-handeln, säger han. Postnord har sedan länge haft en stark position som expert på e-handels logistik och är en ledande leverantör för branschen.