23948sdkhjf

Röda siffror för Green Cargo 2016

Ökad omsättning är inte alltid förenligt med förbättrad lönsamhet. Ett sådant aktuellt exempel är Green Cargo som nu har publicerat sina räkenskaper för 2016. Green Cargo redovisar en förlust (resultat efter skatt) för 2016 på -225 miljoner kronor, vilket är en försämring med 198 miljoner 2015.
Det framgår av Green Cargos årsrapport för 2016 som nu har publicerats.
Green Cargos omsättning ökade under 2016 och uppgick till 4,2 miljarder kronor vilket är 8 procent högre jämfört med 2015.
Med nya och utvidgade affärer ökade Green Cargo nettoomsättningen med 304 miljoner kronor jämfört med samma period förra året. Resultatet försämrades dock som en följd av ökade kostnader för drift och personal bland annat beroende på etableringen av den nya verksamheten i Norge samt nystartade tågpendlar.
- Green Cargo har under året utvecklat nätverket till att täcka större delen av Skandinavien, ökat omsättningen och förbättrat marginalen i den svenska verksamheten, säger Green Cargos vd Jan Kilström. Under 2017 kommer företaget att fortsätta utveckla och effektivisera verksamheten för att ytterligare stärka positionen som den ledande leverantören av hållbar logistik.
I en hård konkurrenssituation väljer Green Cargo att satsa än mer på säkerhet och kvalitet. Företaget har implementerat ett nytt arbetssätt som stärker säkerhetsbeteenden samt fortsätter med det systematiska kvalitetsarbetet.
Trots den gigantiska förlusten för 2016 ser Green Cargos vd och koncernchef tillbaka på 2016 med en positiv syn.
- 2016 har varit ett år med många framsteg, säger han. Green Cargo nådde samma höga säkerhetsresultat som rekordåret 2015 och kvaliteten har under året förbättrats på ett sådant sätt att kundnöjdheten är den högsta sedan mätningarna påbörjades.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062