23948sdkhjf

Riksdagspolitiker vill ha ministerbesked om inre vattenvägar

Den moderate riksdagsledamoten Edward Riedl har ställt en interpellation till infrastrukturminister Anna Johansson där han vill veta vad statsrådet och regeringen avser att göra för att underlätta för trafik på Sveriges inre vattenvägar.
I sin interpellation skriver Edward Riedl att regeringen alltsedan sitt tillträde har uttalat en tydlig ambition att flytta över gods från väg till sjöfart och järnväg. En utredning på detta tema togs också emot av regeringen i slutet av 2016.
- Vi väntar nu på att få se vilka åtgärder regeringen tänker vidta för att uppnå denna ambitiösa målsättning, framhåller Edward Riedl. Under tiden har Sjöfartsverket höjt farledsavgifterna med 100 miljoner, vilket kan tyckas gå emot målsättningen med mer gods till sjöss. Det nya farledsavgiftssystem som ska träda i kraft den 1 januari 2018 ser inte bättre ut, då det bland annat tar bort alla de rabatter som i dag finns, till exempel för Vänersjöfarten. Sjöfartsverkets egen utredning, som gjorts på uppdrag av regeringen, ger vid handen att den nya avgiftsmodellen sannolikt kan ha en negativ inverkan på befintlig inlands-, kust- och närsjöfart, inte minst när det gäller sjöfarten till och från Vänern. Förändringarna ska ses mot bakgrund av att nuvarande rabatter inte gett de positiva effekter som förväntades när de infördes. I sin interpellation exemplifierar Edward Riedl med sjöfarten på Vänern, som sedan 2003 har varit rabatterad med 65 procent av lotsningsavgifterna, men de sjöburna godsvolymerna har trots det inte ökat under denna period.
- Vidare identifierades att även andra hinder ligger sjöfarten till last i jämförelse med främst vägtrafiken, framhåller Edward Riedl. Ett av dessa hinder är lotsplikten, som inte medger smarta tekniska lösningar utan är stelbent och omodern. Arbetet med att utveckla ett modernare regelverk har enligt uppgift påbörjats vid Transportstyrelsen, vilket vi välkomnar. Alliansen slog redan 2013 i sin handlingsplan Svensk sjöfartsnäring – Handlingsplan för förbättrad konkurrenskraft fast att lotsplikten skulle göras mer riskbaserad, som ett led i arbetet för mer transparenta regler på sjöfartsområdet. En sådan förändring uppmuntrar till teknisk utveckling och att moderna fartyg väljs för transporterna. Nu är det 2017, och arbetet dras nu igång på allvar.
Av det skälet ställer Edward Riedl en fråga till Anna Johansson där han vill ha svar på vad statsrådet och regeringen avser att göra för att underlätta för trafik på Sveriges inre vattenvägar.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.142