23948sdkhjf

Nya Stena-fartyg till Irländska sjön

Förra året kommunicerade Stena en beställning på fyra nybyggda färjor med planerad leverans under 2019 och 2020. Kontraktet innehåller också en option på ytterligare fyra fartyg. Fartygen kommer att byggas av AVIC Shipyard i Kina och planen är att använda fartygen på Irländska sjön, närmare bestämt på linjerna till och från Belfast som är under tillväxt.
Det skriver Stena Line i ett pressmeddelande.
- Linjerna till och från Belfast är strategiskt viktiga för Stena Line och under de senaste åren har vi gjort stora investeringar i såväl fartyg som hamn för att förbättra och utveckla vår kapacitet och erbjuda en frekvent och högkvalitativ service för våra kunder till och från Belfast, säger Stena Lines vd Niclas Mårtensson. Vi kommer att fortsätta utveckla vår verksamhet i regionen och de nya fartygen är en del i den planen. Under de senaste åren har vi sett en stadig tillväxt i passagerar- och fraktvolymer och vi tror att detta kommer att fortsätta. Förra året slog vi rekord, när för första gången 500,000 fraktenheter passerade genom hamnen i Belfast. De nya fartygen kommer vara de största någonsin som har trafikerat linjerna mellan Belfast och Storbritannien.
Joe O’Neil, affärsansvarig chef på hamnen i Belfast ser mycket positivt på att Stena Line planerar att använda sin nya generation av färjor i Belfast.
- Det är en betydande investering och förstärkning av Nordirlands främsta inkörsport för frakt och turism, säger han. Belfast hamn har arbetat nära Stena Line i över 20 år för att utveckla linjerna till och från Belfast och skapa en stark hubb. Denna investering bygger vidare på förra årets fraktrekord för Stena Line i Belfast. Vi ser fram emot att få välkomna de nya fartygen och de fördelar de kommer att innebära för hamnen i Belfast och för ekonomin i Nordirland.
De nya fartygen byggs i linje med Stena Lines strategiska fokus på hållbarhet.
- De nya RoPax färjorna kommer att vara bland de mest bränsleeffektiva i världen med cirka 25 procent lägre koldioxidutsläpp per lastenhet jämfört med nuvarande RoPax-färjor, säger Niclas Mårtensson. Vi har som mål att leda utvecklingen av hållbara lösningar inom fartygsbranschen och sätta en ny branschstandard när det gäller operationell prestanda, utsläpp och kostnadseffektivitet. Fartygen är planerade för traditionellt bränsle, men är designade enlighet standarden “gas ready” och är också förberedda för scrubbers och katalytisk rening, vilket ger oss flexibilitet för framtiden.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064