23948sdkhjf

Godsservices Laddhybrid fixar kaffet

Den här veckan är det Sverigepremiär för Scanias nya laddhybrid som levererats till Godsservice i Karlstad. Premiärturen kördes i Karlstad där den transporterar kaffe mellan Löfbergs rosteri i stadens centrala delar och det nya höglagret i Välsviken.
- Jättekul att vi och Karlstad är först att använda den här unika, klimatsmarta lösningen, säger Lars Appelqvist, vd i Löfbergs. Det ligger helt i linje med vår ambition att vara Europas mest hållbara kafferosteri.
Laddhybriden är den första av sitt slag och körs på HVO eller el. Den bygger på en ny teknik som lastbilstillverkaren Scania utvecklat. Tekniken innebär att bränsleförbrukningen sänks och att koldioxidutsläppen minskar med upp till 92 procent.
- Transporter är en stor källa till de fossila koldioxidutsläppen, och därför känns det väldigt bra att presentera en nyhet som bidrar till att minska utsläppen, säger Robert Sobocki, vd i Scania-Bilar Sverige.
En annan fördel är att Scaniahybriden kan köras helt på el vissa sträckor, vilket gör den näst intill ljudlös. Det innebär att den kan användas i stadskärnor och tätbebyggda områden på mornar, kvällar och nätter utan att störa boende. Samtidigt är den bränslesnålare än tidigare lösningar.
Laddhybriden levereras av Lecab Lastbilar i Karlstad och körs av DB Schenkers transportör Godsservice på uppdrag av Löfbergs.
- Vi är naturligtvis stolta över att den första laddhybriden i Sverige används i Karlstad, säger Oscar Svedlund, vd i Lecab Lastbilar och Oscar Orscarsson, vd i Godsservice i Karlstad. Förutom att den minskar koldioxidutsläppen så sänker den bränsleförbrukning med 18 procent vilket är bra för både plånboken och klimatet.
Löfbergs är ett av Nordens största kafferosterier och producerar drygt 10 miljoner koppar kaffe – om dagen. 2016 invigde man ett nytt höglager i utkanten av Karlstad för att bädda för framtida expansion. Rostningen sker fortfarande i kaffeskrapan i centrala Karlstad. Råkaffet kommer från jordens alla hörn och transporteras först med båt till Göteborg, och sen med tåg direkt in i rosteriet.
- Även om transporten bara står för tre procent av kaffets klimatpåverkan, så gör vi allt vi kan för att minimera effekterna på miljön, säger Lars Appelqvist. På sikt hoppas vi kunna transportera kaffet med tåg mellan rosteri och höglager, men idag är det här den mest klimatsmarta lösningen som går att få tag på.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063