Vägtrafikens utsläpp minskar
De totala utsläppen från vägtrafiken minskade preliminärt med cirka 5 procent under förra året, trots att 2016 blev något av ett rekordår vad gäller antalet nyregistrerade personbilar.
2010 var det genomsnittliga koldioxidutsläppet från en nyregistrerad personbil i Sverige 151,2 gram/km vid blandad körning. Siffran har sedan dess stadigt minskat. Mellan 2015 och 2016 minskade utsläppen av koldioxid från genomsnittsbilen med ytterligare cirka 3,2 gram ned till 123,1 gram/km vid blandad körning. Det visar den årliga redovisning över koldioxidutsläpp som Transportstyrelsen nyligen lämnat in till EU-kommissionen.
Antalet typgodkända nyregistrerade personbilar uppgick under 2016 till 364 120 stycken. Antalet nya dieseldrivna bilar uppgick till 188 082 st, vilket motsvarar 51,6 procent, en minskning med 5,6 procent jämfört med föregående år. Antalet bensindrivna bilar uppgick till 159 354 stycken, vilket motsvarar 43,8 procent, en ökning med 5,2 procent. Andelen bilar som helt eller delvis kan drivas med el (elbilar plus laddhybrider) ökade med 1,1 procent till en andel på 3,6 procent vilket motsvarar 13 113 st.
- Elbilar får stor uppmärksamhet i media och i debatten, men vår statistik visar att de fortfarande utgör en marginell del av det totala antalet personbilar och att de är för få för att innebära någon större påverkan på utsläppen från vägtrafiken, säger Lars Carlsson, tillförordnad direktör för fordonsregistrerings- och ärendestödsavdelningen på Transportstyrelsen.
Istället för elbilar beror den största delen av de minskade utsläppen på en ökad andel inblandning av biodrivmedlet HVO (hydrerade växtoljor) som blandas in diesel. Under 2016 utgjorde biodiesel (HVO samt RME, vilket är en förkortning av rapsmetylester) cirka 25 procent av den totala mängden dieselbränsle som säljs i Sverige.