23948sdkhjf

Kollapsen i Hanjin påverkar Panalpinas lönsamhet

Trots att den schweiziska globalt verksamma speditions- och logistikkoncernen Panalpina – med Christer Gardells Cevian Capital Partner som näst största ägare - redovisar de högsta flygfraktvolymerna sedan 2007, noterar bolaget vikande lönsamhet både inom global flyg- och sjöfrakt. Kollapsen i Hanjin är en bidragande orsak.
Det framgår av bolagets årsrapport som nu har presenterats.
Panalpina redovisar en omsättning för 2016 på motsvarande cirka 48 miljarder kronor (5,2 miljarder schweiziska franc), vilket är en tillbakagång jämfört med 2015 då omsättningen uppgick till motsvarande cirka 55 miljarder kronor (5,9 miljarder schweiziska franc).
Panalpina redovisar ett resultat före avskrivningar och skatt på motsvarande cirka 1,0 miljarder kronor (109,9 miljoner schweiziska franc), vilket är en försämring med 6,3 procent jämfört med 2015.
- 2016 var ett mycket utmanande år, säger Stefan Karlen, vd och koncernchef i Panalpina. Lägre volymer från olje- och gassektorn innebar att vi fick omstrukturera den delen av vår verksamhet under första halvåret. Under andra halvåret bidrog kollapsen i Hanjin och en stressande peak-säsong inom flygfrakt till snäv kapacitet och blödande fraktrater, vilket satte stort tryck på våra marginaler.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.187