23948sdkhjf

Hamnarbetarförbundet dissade medlarnas bud

För att få en lösning på den konflikt som råder i containerterminalen i Göteborgs hamn, träffade på måndagen APM Terminals Gothenburg de av Medlingsinstitutets utsedda medlare för att ta ställning till det bud som getts till APM Terminals och Hamnarbetarförbundet. APM Terminals tackade ja till budet medan Hamnarbetarförbundet tackade nej.
Det är det andra budet av utsedda medlare från Medlingsinstitutet som ges båda parter. I höstas förra året tackade APM Terminals ja till budet om ett så kallat hängavtal och idag tackade APM Terminals ja till budet om ett lokalt avtal. Båda buden har nu avisats av Hamnarbetarförbundet.
Som arbetsgivare har APM Terminals tre alternativ att teckna avtal, som ryms inom den svenska modellen och svensk lagstiftning, med Hamnarbetarförbundet. Eftersom APM Terminals har ett kollektivavtal med Transportarbetareförbundet, finns det endast tre möjligheter; upprätta ett så kallat hängavtal på det befintliga kollektivavtalet eller upprätta ett lokalt avtal enligt medlarnas bud. Det tredje alternativet är ett tredjepartsavtal som initieras av Transportarbetareförbundet. APM Terminals stödjer samtliga alternativ för att få en lösning på den aktuella konflikten i containerhamnen.
- APM Terminals har ett långsiktigt åtagande tillsammans med Göteborgs Hamn för att stimulera Sveriges ekonomiska tillväxt och öka vår närvaro i den globala handeln, säger Henrik Kristensen, vd i APM Terminals Gothenburg. Det är inte acceptabelt att ett företag som respekterar kollektivavtalet och svensk lag, kontinuerligt ska drabbas och skadas av strejker och blockader.
APM Terminals kommer nu att fortsätta den dialog som pågår med Svenskt Näringsliv och Arbetsmarknadsdepartementet för att kunna skapa stabilitet för kunder och medarbetare.
Sveriges Hamnar konstaterar att budet i medlarnas hemställan innebär ett avtal där Hamn4:an skulle få status som en avtalsbärande fackförening och få en egen förhandlingsordning. Detta innebär rätt till ledighet för fackligt arbete, arbetsmiljöinflytande, deltagande i förhandlingar med bolaget i olika frågor och rätt till information från bolaget med mera.
- Hamn4:ans svar i dag (läs måndag, red anm) lämnar oss nu utan tvivel om att de inte vill ha ett kollektivavtal, säger Joakim Ärlund, vd i Sveriges Hamnar. De vill ha samma rättigheter som fackföreningar med kollektivavtal har, men samtidigt kunna ta till konfliktvapnet för att tvinga APM Terminals, som redan följer branschens kollektivavtal, att följa deras krav. Det är inte seriöst.
Effekterna från tidigare strejker och blockader har redan resulterat i stora kostnader för näringslivet i både Göteborgsregionen och Sverige som helhet. Från och med måndagen den 13 mars tar Hamn4:an också ut sina medlemmar i nya stridsåtgärder i form av övertids-, inhyrnings- och nyanställningsblockad som kommer pågå fram till 30 april.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079