23948sdkhjf

Regeringen överkörd om 74 tons lastbilsekipage

Trafikutskottet säger ja till regeringens förslag om en ny bärighetsklass för vägar, BK4, som ska möjliggöra färd med tyngre fordon än vad som är tillåtet i dag. Utskottet motsätter sig dock regeringens uttalande i propositionen om att användningen av BK4-klassningen inte får äventyra regeringens ambition att flytta över gods från väg till järnväg och sjöfart. Utskottet anser att det är vägarnas bärighet som ska avgöra vilket vägnät som upplåts för de tyngsta lastbilsekipagen.
Det framgår av pressinformation från riksdagen.
I dagsläget är det allmänna vägnätet indelat i bärighetsklasserna 1, 2 och 3. En vägs bärighetsklass avgör vilka fordonsvikter som är tillåtna på vägen. För att effektivisera godstransporterna på väg har regeringen föreslagit en ny bärighetsklass, BK4, som ska möjliggöra färd med tyngre fordon än vad som är tillåtet i dag. Detta gör det möjligt att öka mängden gods per fordon och det behövs då färre fordon för samma mängd gods. Trafikutskottet är positivt till regeringens förslag om en ny bärighetsklass och föreslår att riksdagen ska säga ja till förslaget.
I propositionen uttalar dock regeringen att upplåtandet av ett vägnät för BK4 bland annat bör vägledas av principen att detta inte får åsidosätta regeringens ambition att flytta över gods från väg till järnväg och sjöfart. Utskottet motsätter sig en sådan begränsning. I praktiken skulle detta kunna medföra att endast cirka 8 procent av det statliga vägnätet, fördelade i fem åtskilda geografiska områden, kan upplåtas för lastbilar med en högsta bruttovikt på 74 ton. Utskottet anser att vägarnas bärighet ska vara avgörande för vilket vägnät som upplåts för dessa fordon och att detta bör genomföras skyndsamt. Utskottets uttalanden om det här bör vara vägledande när ett vägnät ska upplåtas för BK4.
Trafikutskottet föreslår också att riksdagen i ett tillkännagivande ska uppmana regeringen att se över hur längre fordon i högre utsträckning ska kunna tillåtas på det svenska vägnätet.
Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet ställer sig inte bakom utskottets uttalanden om vilka faktorer som ska avgöra upplåtandet av ett vägnät för BK4. Partierna anser i likhet med regeringen att ett upplåtande av vägnät för BK4 måste ske på ett sådant sätt att de totala klimat- och miljöeffekterna blir positiva och att en överflyttning av godstransporter från järnväg och sjöfart kan undvikas.
Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet anser heller inte att riksdagen ska göra något tillkännagivande till regeringen om att tillåta längre fordon på vägarna. Partierna vill avvakta det arbete som pågår i frågan.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063