Trafikanalys utför miljökonsekvensanalys av farledsavgiften
Regeringen beslutade på skärtorsdagen att ge Trafikanalys i uppdrag att göra en miljökonsekvensanalys av Sjöfartsverkets föreslagna ändringar i farledsavgifterna.
Trafikanalys får, inom ramen för nuvarande självfinansieringsprincip, komma med förslag på justeringar för att nå bättre miljö- och klimatnytta samt underlätta målet att flytta långväga lastbilstransporter till sjöfart.
Sjöfartsverket är ett affärsverk och finansieras huvudsakligen av de avgifter som handelssjöfarten betalar. För att säkerställa att Sjöfartsverket har en ekonomi i balans senast den 31 december 2017 gav regeringen verket i uppdrag att utarbeta en ny avgiftsmodell. Sjöfarsverkets viktigaste intäkter är farleds- och lotsavgifter. Trafikanalys får nu i uppdrag att göra en miljökonsekvensanalys av de föreslagna ändringarna i farledsavgifterna.
- Sverige ska bli ett av världens första fossilfria välfärdsländer, säger infrastrukturminister Anna Johansson. För det krävs att vi gemensamt arbetar aktivt för att minska utsläppen. En del i arbetet är att transporter måste användas på ett smartare och mer effektivt sätt, till exempel att flytta gods från väg till järnväg och sjöfart.
Uppdraget ska slutredovisas senast den 1 juli 2017.