23948sdkhjf

Ostkusthamnar tycker till om 74-tons lastbilsekipage

Ostkusthamnar i samverkan är positiva till ambitionen om att tillåta 74-tons lastbilar. Enligt dem är det dock olyckligt om lastbilarna skulle tillåtas även där sjöfart och järnväg är ett alternativ.
På torsdag ska riksdagen besluta om införandet av en ny bärighetsklass på våra vägar, BK4, som ska möjliggöra tyngre fordon än vad som är tillåtet i dag. Trafikutskottet föreslår att riksdagen röstar ja till regeringens förslag att höja den tillåtna vikten för lastbilar på vägnätet från 64 till 74 ton. Dock ställer sig Trafikutskottet emot regeringens förslag att lastbilarna bara ska tillåtas på vägar där godstransport via järnväg och sjöfart inte är möjlig.
Genom att tillåta tyngre lastbilar kan mängden gods per lastbil öka vilket innebär färre lastbilar på vägarna. Regeringen föreslog öppning för högre viktklass i propositionen Godstrafikfrågor i februari i år. Dock var regeringen tydlig med att Sverige, i enlighet med EU:s HCT-direktiv, måste arbeta för att flytta över gods från lastbil till järnväg och sjöfart. Därför föreslogs att de tyngre lastbilarna inte skulle tillåtas på sträckor där järnväg och sjöfart fanns som alternativ.
Ostkusthamnar i samverkan är positiva till ambitionen om att tillåta 74-tons lastbilar. Det är viktigt för Sveriges näringsliv, industri och miljö att lastbilar tillåts ta större godsmängder där sjöfart och järnväg inte finns tillgängligt. Det är dock olyckligt om lastbilarna skulle tillåtas även där sjöfart och järnväg är ett alternativ. Vid ett sådant beslut finns risk för att överflyttning till sjöfart och järnväg inte sker, utan att antalet lastbilar på landets vägar bara ökar.
Sveriges godstransporter beräknas öka med 50 procent fram till år 2030, vilket enligt Ostkusthamnar i samverkan kräver nya idéer från politiken. Om lastbilarna ges ökade möjligheter, utan att villkoras, kommer ökning att fortsätta. Ostkusthamnar i samverkan hoppas att riksdagen inser att den kapacitet som finns måste tillvaratas och få till en överflyttning av gods från lastbil till sjöfart och järnväg. Att inte styra gods från vägar har varken Sveriges plånbok, miljö eller klimat råd med.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062