23948sdkhjf

HH Ferries konverterar fartyg till batteridrift

HH Ferries Group har skickat fartyget Tycho Brahe till varv för övergång till batteridrift.
Färjan Tycho Brahe är inne på varvet i Landskrona för den sista ombyggnaden och det innebär att i slutet av juni kommer färjan segla sträckan Helsingborg och Helsingör på full batteridrift.
Tycho Brahe togs ur drift den 18 april och kommer att vara i trafik på full batteridrift innan sommarsäsongen börjar. Planen är att Aurora åker in till varvet för den sista ombyggnaden när sommarsäsongen är slut. Mercandia VIII kommer att ersätta Tycho Brahe och Aurora när de är inne på varvet.
- För att kunna ha avgångar var femtonde minut under större delen av dygnet, sätter vi in Mercandia VIII på sträckan Helsingborg och Helsingör när först Tycho Brahe och sedan Aurora är inne på varvet, säger Henrik Rørbæk, CEO i HH Ferries Group.
Det innebär att det fortfarande kommer att finnas fyra färjor på sträckan Helsingborg och Helsingör så kunderna kommer inte att märka någon skillnad på våra avgångar.
Tycho Brahe är tillbaka i normal drift den 23 maj och därefter kommer vi genomföra noggranna tester innan färjan körs på full batteridrift.
- Omvandlingen till batteridrift går nu in i en avgörande fas och vi ser fram emot att bli det första rederiet i världen som inför batteridrift på så intensiv trafik, säger Henrik Rørbæk. De minskade utsläppen till följd av omvandlingen kommer att påverka miljön positivt i hela Öresundsregionen.
Detta är en del av HH Ferries Groups strategi att satsa på åtgärder som förbättrar miljön. Färjorna mellan Helsingborg och Helsingör har sedan 2007 uppfyllt utsläppskraven som infördes 1 januari 2015. Med installationen av batterierna minskar färjornas totala utsläpp av koldioxid, kväveoxid, svaveloxid och partiklar med mer än 50 procent.
Ombyggnaden av de två färjorna är den största enskilda investeringen i företagets historia och beräknas uppgå till nästan 300 miljoner kronor. INEA, EU:s verkställande organ för innovation och nätverk, har valt att stödja projektet med ca 120 miljoner kronor.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064