Transportstyrelsen föreslår ändrade kör- och vilotidsregler
Transportstyrelsen föreslår att en rad ändringar av reglerna för kör- och vilotider för att skapa ett mer flexibelt och rättvist sanktionssystem.
Transportstyrelsen har på regeringens uppdrag följt upp genomförda reformer och utrett sju aktuella frågor inom yrkestrafiken på väg. Utredningens slutrapport har i dag den 2 maj överlämnats till infrastrukturminister Anna Johansson.
Ett av deluppdragen handlar om att se över möjligheten att tillåta avvikelser från reglerna om kör- och vilotider.
Kör- och vilotidsreglerna har tre huvudsyften. De ska harmonisera konkurrensvillkor, förbättra arbetsförhållandena och öka trafiksäkerheten.
Transportstyrelsens förslag avser att skapa ett mer flexibelt och proportionerligt sanktionssystem och samtidigt öka regelefterlevnaden.
Enligt förslaget sänks sanktionsavgiften för mindre överträdelser medan avgiften för vissa mycket allvarliga överträdelser höjs.
- Förslaget öppnar för att det inte ska vara ekonomiskt fördelaktigt att begå grövre överträdelser så som att medvetet fuska och dölja uppgifter, eftersom de överträdelserna kan ha en stor inverkan på konkurrensen, trafiksäkerheten och förarens sociala villkor, säger Johan Brandström, projektledare för regeringsuppdraget om yrkestrafik på väg.
De nuvarande max/takgränserna är oproportionerliga när det gäller stora och små företag. Små företag kan i dag få betala 10 procent av årsomsättningen och de stora företagen en väldigt låg andel av sin omsättning eftersom de når takbeloppet på 200 000 kr. Därför föreslår Transportstyrelsen en sänkning av maxbeloppet från 10 procent till 1 procent av årsomsättningen. Samtidigt föreslås en höjning av takbeloppet från 200 000 kronor till 800 000 kronor.
Möjligheten att befrias från avgift, helt eller delvis ska öka, enligt förslaget. Det ska kunna göras om överträdelsen saknar betydelse ur kontrollsynpunkt eller med hänsyn till syftet med bestämmelsen. Därigenom ökar flexibiliteten i systemet med sanktionsavgifter.