Norge går med i Fair Transport
Den särskilda uppförandekoden Fair Transport lockar fler länder. Nu vill även det norska åkeriförbundet NLF, med 4 000 medlemmar gå med i Fair Transport som andra land. De kommer att följa samma åtaganden som de svenska åkerierna.
Sedan starten år 2014 har drygt 20 procent av de 6 400 medlemsföretagen i Sveriges Åkeriföretag valt att ansluta sig till Fair Transport. Det innebär att de säger ja till att följa riktlinjer om att köra trafiksäkert, klimatsmart och att ta ansvar för den sociala arbetsmiljön. De ska följa gällande lagstiftning och föreskrifter samt hålla sig till en etisk policy.
Norges Lastebileier-Forbund (NLF) har länge arbetat för hållbara och sunda transporter och efter en längre tids samtal så har de valt att arbeta med hållbarhet under samma flagg.
- Vi har utvecklat flera system och program för våra medlemsföretag som värnar om trafiksäkerhet, arbetsförhållanden och miljö, säger Geir A. Mo, vd i NLF. Samtidigt så har inte alla transportköpare tagit hänsyn till detta vid beställning av transporter. Fair transports koncept är därför ett naturligt nästa steg, där vi kan erbjuda ännu fler verktyg inte bara för åkerierna utan även för transportköpare under ett och samma flagg.
Erika Svanström lyfter fram flera faktorer som underlättar för att Norges Lastebileier-Forbund kan gå med i Fair Transport på ett snabbt och smidigt sätt.
- De har nått långt i sitt arbete med hållbarhetsfrågor och ligger nära oss i sitt tänk och är mycket lösningsinriktade, säger hon. De kan därför enkelt gå över till detta system och vi kan också lära mycket av Norge.
I den första uppföljningen av Fair Transport, som presenterades i slutet av mars, kan man se att nästan en femtedel av de anslutna åkerierna anser att detta har ökat deras lönsamhet. En dryg tredjedel menar att det varit positivt för miljöarbetet och omkring 40 procent att det gett en positiv effekt på socialt ansvarstagande och trafiksäkerhet.