Riksdagen röstade ja till utökat vägnät för 74 ton
På onsdagen röstade riksdagen ja till en ny bärighetsklass för 74 tons lastbilsekipage – BK 4.
Regeringen ville kraftigt begränsa reformen och bara öppna cirka åtta procent av det statliga vägnätet. På initiativ av alliansen ger riksdagen nu tydligt andra direktiv till Trafikverket i det arbetet, där alla vägar med erforderlig bärighet ska med.
- Regeringens begränsade förslag till vägnät är bara en tummetott av en viktig reform och skulle inte ge några verkliga effekter, säger Jessica Rosencrantz, moderat riksdagsledamot och vice ordförande i riksdagens trafikutskott. Därför antar riksdagen nu lagen med en annan motivering än regeringens.
Riksdagen ändrar direktivet till Trafikverket för att öppna hela det statliga vägnätet med tillräcklig bärighet för de tyngre lastbilarna.
- Det är bra för svensk konkurrenskraft, svensk åkerinäring och för våra svenska företag att nu en majoritet i riksdagen har sett till att vi kan köra tyngre lastbilar på alla de vägar i Sverige som klarar detta, säger Sten Bergheden, moderat riksdagsledamot i trafikutskottet.
Skogsindustrierna välkomnar riksdagsbeslutet om 74 ton.
- Skogsindustrierna arbetar för effektivare och hållbara transporter, säger Karolina Boholm, transportdirektör i Skogsindustrierna. Genom beslutet att tillåta 74-tons lastbilar kommer vi att kunna lasta mer gods vid varje körning. Det leder till minskade utsläpp, färre tunga fordon på vägarna och högre trafiksäkerhet. Vi förutsätter nu naturligtvis att Trafikverket lyssnar på riksdagen i den här frågan och upplåter ett vägnät i överensstämmelse med deras uttalande och låter vägarnas bärighet vara avgörande för det vägnät som upplåts.
74-tons lastbilar är tyngre, men inte längre, än vanliga lastbilar och eftersom de är utrustade med fler hjulaxlar blir slitaget på vägen samma eller lägre än med vanliga lastbilar.
- Samtidigt välkomnar vi också att riksdagen uppmanar regeringen att se över hur även längre fordon i högre utsträckning ska kunna tillåtas på det svenska vägnätet, eftersom det skulle effektivisera våra transporter ytterligare, säger Karolina Boholm.