Zalando testar nytt returkoncept
Zalando lanserar en pilot för Instant returns, nästa generations kundorienterade innovation inom ehandel i Norden. Instant Returns är en expresstjänst för returer on-demand som gör det möjligt för Zalandos kunder att returnera varor inom 60 minuter samt boka en upphämtningsplats de själva väljer.
- Vi arbetar löpande med att utveckla shoppingupplevelsen för våra kunder, säger Kenneth Melchior, Nordenchef i Zalando. Att erbjuda smarta leveranser och returneringsmöjligheter är viktigt i en snabbrörlig bransch. Många aktörer på nätet fokuserar på leveransen av paket, men vi möter behovet att titta på mer än bara leveransen. För att kunna skapa det bästa kunderbjudandet behöver vi fortsätta att utveckla shoppingupplevelsen på nätet så det blir så enkelt, bekvämt och smidigt som möjligt.
Under pilottestet kommer tjänsten att vara tillgänglig för kunder i Stockholm utan kostnad måndag-fredag mellan 7:00 och 21:00. Kunden gör en bokningsförfrågan för en retur direkt på en landningssida där adress, datum och tidsspann anges. Du har då möjligheten att paketet upphämtat inom 60 minuter eller inom tidsspann på en timme någon av de följande dagarna. När en bokningsförfrågan gjorts skickar Postnord automatiskt uppgifterna till det bud som befinner sig närmast paketet.
- Bekvämlighet blir mer och mer centralt på kundresan och Zalando, en pionjär på området, har till fullo förstått vikten av en smidig tjänst, säger Håkan Ericsson, vd och koncernchef i Postnord. Villkor för leveranser och paketreturnering har blivit avgörande påverkansfaktorer när det gäller köpbeteende och lojalitet. Enligt Postnords årliga e-handelsrapport 2016 ser fler än 90 procent av svenskarna att tydliga och enkla returprocesser är en viktig parameter vid val av näthandlare.