SOL utökar mellan Finland och kontinenten
Svenska Orient Linien – SOL – rapporterar att lastvolymen på Lübeck-Uleåborg-Kemi-linjen har ökat med 50 procent under det senaste året. Dessutom har lastvolymen på linjen mellan Kemi, Uleåborg, Lübeck, Zeebrugge, Antwerpen och Tilbury ökat med 15 procent.
RoRo-linjen som utgör en direktförbindelse mellan Finland och Tyskland går via Bottenviken. SOL trafikerar linjen till och från Lübeck med fem fartyg, med två södergående avgångar och en norrgående varje vecka. Från Bottenviken till Benelux och Storbritannien erbjuder SOL två avgångar i vardera riktningen per vecka. Varje avgång har en kapacitet på 2 774 lanemeter. De moderna färjorna i isklass 1A Super är chartrade på långtidskontrakt för Stora Enso, en av världens största producenter av biomassa och papper. Under de senaste åren har SOL ansvarat för Stora Enso Short Sea System. Detta innefattar att man för Stora Ensos räkning långtidschartrat och drivit fartyg och bokat Stora Ensos last hos dessas befraktare.