Sappa väljer Ingram Micro för logistiken
I början av april startades ett nytt logistikuppdrag igång på Ingram Micros lager i Borås. Det är TV-operatören Sappa som flyttat in sina produkter.
Sappa har sedan 2010 arbetat som fullskalig TV-operatör på den svenska marknaden. I en bransch där alla spelare arbetar med i princip samma utbud valde de att lägga fokus på kundupplevelsen och att ha bäst bemötande och service. De kallar sig Sveriges mest kundvänliga företag. Med ett kundlojalitetscenter som tar emot ärenden på telefon direkt utan knappval och som gärna lägger lite extra tid på kunden för att tillgodose dess behov har de lyckats väl och ökat mycket de senaste åren.
Idag når de med sitt utbud av digitala tjänster inom TV, bredband och fast telefoni ut till drygt en halv miljon konsumenter. De har cirka 40 000 konsumentkunder och resterande når de genom fastighetsägare, föreningar och företag.
Men tillväxten började ge utmaningar i logistiken redan under 2015. Lösningen som då innebar att leveranserna till en kund ibland kunde komma från tre olika lager började bli ohållbar. Ordern packades dagen efter den kom in och var sedan framme först dag 3 hos konsumenten. Sappa hade då haft samma logistiklösning från start, men behövde nu söka efter en partner som klarade av ökade volymer av digitalboxar, TV-moduler, programkort, bredbandsmodem med mera.
- Att få in ett expansivt företag som Sappa som logistikkund har varit väldigt spännande och roligt, säger Emil Marntell, kundansvarig för Sappa i Ingram Micro. Jag känner att vi hittade varandra direkt och flytten och samarbetet kunde inte börjat på ett bättre sätt.