23948sdkhjf

Regeringen inför förenklingar för sjöfarten

På torsdagen beslutade regeringen om en lagrådsremiss i syfte att underlätta för sjöfartsnäringen.

- Regeringen vill utveckla den svenska sjöfarten, säger infrastrukturminister Anna Johansson. Det handlar både om jobben, transporteffektiviteten och klimatet. De regelförenklingar som nu föreslås i lagrådsremissen är ytterligare en bit i regeringens arbete för att främja sjöfarten.
I lagrådsremissen föreslås att registreringen av mindre skepp förenklas. Genom att storleksmåtten för indelningen av fartyg i skepp och båtar ändras så att fartyg bara kommer att räknas som skepp om deras skrovlängd är över 24 meter. I dag gäller att ett skepp ska ha en längd på minst 12 meter och en bredd på minst 4 meter. Detta innebär att pantsättningen av skepp genom pantbrev och inteckningar bara kommer gälla de lite större fartygen som fortfarande kommer att klassas som skepp. Detta underlättar ägande och användande av mindre fartyg i de maritima näringarna.
Registreringsskyldigheten för båtar utökas till att inte bara omfatta båtar som används i vissa yrkesmässiga syften utan även andra båtar, men då bara om skrovlängden är 15-24 meter.
Regeringen föreslår också att det införs en möjlighet till en villkorad tillfällig registrering i fartygsregistret för att underlätta överföringen av skepp som köpts i utlandet och ett utländskt fartygsregister kräver registrering i Sverige innan slutlig avregistrering kan ske i det gamla hemlandet. . Den otidsenliga rätten till särskiljande skeppsnamn avvecklas också eftersom skepp i dag identifieras genom sitt så kallade IMO-nummer från FN:s sjöfartsorganisation.
Lagändringarna föreslås träda i kraft den 1 februari 2018.
Att genomföra förenklingar för sjöfarten är en av flera aktiviteter som pågår i sjöfartsdelen av regeringens maritima strategi. Regeringen vill stärka den svenska sjöfartens konkurrenskraft och arbetar för en överflyttning av gods från väg till sjöfart. Tidigare har regeringen infört den så kallade tonnageskatt som innebär att svenska rederier nu har samma typ av beskattning som rederier i andra kustländer i EU. Regeringen har även gett myndigheten Trafikanalys i uppdrag att utreda ett svenskt så kallat ECO-bonussystem som skulle kunna främja överflyttning av godstransporter från väg till sjöfart.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.115