Sveriges första helelektriska lastbil klar för trafik
- Det är riktigt roligt att vi nu har en helelektrisk lastbil gjord för att laddas under färd, säger Hans Säll, ordförande i konsortiet eRoad Arlanda, samt affärsutvecklingschef i NCC. Tekniken vi använder har potentialen att bli en etablerad standard för elektrifieringen av Europas vägar och är ett viktigt steg för att få hållbara väg- och godstransporter i Sverige.
Lastbilen fungerar genom att energi överförs till fordonet från en skena i vägen via en rörlig arm, vilket innebär att den även skulle kunna fungera för personbilar. Armen känner av var skenan i vägen ligger och så länge fordonet befinner sig över skenan är kontakten i nerfällt läge. Elpaketet väger 1 600 kilo, varav själva batteriet väger 600 kilo. Som jämförelse väger batteriet på en Tesla Model 6 nära 550 kilo.
- Vi behöver hitta transportsätt som innebär lägre resursutnyttjande och mindre belastning på miljön, säger Hans Säll. Elvägar och eldrivna fordon är en viktig pusselbit för att nå de transportpolitiska målen om en fossiloberoende fordonsflotta år 2030.
Sedan 2012 har tekniken testats och utvecklats på en inhägnad bana utanför Arlanda. Planering och förberedelser pågår för att under denna höst anlägga en 2 km lång sträcka på allmän väg mellan Arlanda och Rosersberg. Sträckan kommer då att trafikeras av den nu besiktigade lastbilen med gods för Postnord.
Att besiktiga ett fordon som inte funnits tidigare bjuder på en del utmaningar då befintliga regler inte rakt av kan tillämpas på ny teknik och innovation. Det har varit en lång resa med flera inblandade.
Under mina 30 år i branschen är detta en av de mest spännande och unika besiktningar som jag har utfört, säger Per-Anders Blommefors, tekniskt ansvarig besiktningsingenjör i Bilprovningen. Förhoppningsvis blir det många fordon av detta slag framöver och då kommer jag att kunna stoltsera för kommande barnbarn om att jag var med och godkände Sveriges första.