Tydligare regler för cabotage
Regeringen beslutade den 1 juni om att ändra reglerna om ansvar vid överträdelser av EU:s cabotageregler för lastbilstrafik.
Reglerna ska göra det tydligare att sanktionsavgifter ska utfärdas om en lastbilstransport bryter mot EU:s bestämmelser i Sverige.
Hittills har reglernas tillämpning visat sig vara för snäv och sanktionsavgifter har bara utfärdats i ett fåtal fall, något som de nya reglerna ska justera.
– Schyssta villkor inom transportbranschen är en prioriterad fråga för regeringen. Nu förtydligar vi reglerna så att det blir enklare att utfärda sanktionsavgifter. Ordning och reda ska gälla på svenska vägar, säger infrastrukturminister Anna Johansson i ett pressmeddelande.
Beslutet tydliggör att sanktionsavgifter ska påföras om transporter utförs i strid med EU:s bestämmelser i Sverige, till exempel om transporterna har varit fler än tre och pågått i mer än sju dagar. Samtidigt anpassas reglerna om dagens beställaransvar för den som beställer en godstransport.
De nya bestämmelserna kommer att börja gälla från den 17 juli 2017.