Mötesfria vägar är säkra - men slits ut snabbare
Trafikverket har arbetat med att omvandla vägar till mötesfria vägar för att minska olycksrisken, vilket även blivit resultatet då olyckorna minskat med 80 procent på vägarna. Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI har nu undersökt de mötesfria vägarna och kommit fram till att samtidigt som olyckorna minskar så ökar slitaget.
- Jämförelser har visat att utvecklingen av spårdjup ökade upp till 60 procent på de enfiliga sträckorna av mötesfria vägar. Det blir färre sidoförflyttningar av fordonen, vilket resulterar i slitage och att belastningen koncentreras till smala spår längs med vägsträckan, säger Terence McGarvey, forskningsingenjör på VTI i ett pressmeddelande.
De tekniska kraven på de mötesfria vägarna, som är billigare att bygga än motorvägar och dubbla körfält måste nu öka enligt VTI.
- Den accelererade nedbrytningen uppstår på grund av designen. För att minska nedbrytningen behövs en förbättrad design, till exempel breddade mitt- och sidovägrenar som ökar sidoförflyttning av fordon eller modifierade asfaltsblandningar som står emot deformation. Sådana åtgärder kräver dock större initiala investeringsinsatser, säger Terence McGarvey.