Trafikverket föreslår järnvägssatsningar
Förslaget går nu ut på bred remiss och regeringen kommer att presentera en slutgiltig plan under våren 2018.
– Investeringar i infrastruktur är smart jobbpolitik, smart näringspolitik, smart miljöpolitik och det öppnar upp för byggandet av nya bostäder. Jag är glad att kunna ta emot detta mycket omfattande förslag till nationell plan samtidigt som den från och med idag går ut på en öppen remiss, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth i ett pressmeddelande.
Med en ekonomisk ram på 622,5 miljarder kronor, vilket är 100 miljarder mer än i förra planperioden, ska förslagen i den nya nationella planen ”värna kvaliteten i den befintliga infrastrukturen och möta framtidens behov av ett modernt och hållbart transportsystem.” Den ska också bidra till ”ett Sverige som håller ihop och ett fossilfritt välfärdsland och där näringslivet har goda förutsättningar.”
– Regeringen gör en rekordstor satsning på järnvägsunderhåll. Det ska vara möjligt att bo, leva och verka i alla delar av landet, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth.
Trafikverkets förslag till nationell fokuserar på järnvägssatsningar. Regeringen har redan tidigare ökat det årliga anslaget till järnvägsunderhåll med 1,34 miljarder kronor per år 2016 – 2018.
Bostadsbyggande ingår
I Trafikverkets uppdrag att ta fram en nationell trafikslagsövergripande plan ingår också att väga in förutsättningarna för ett ökat bostadsbyggande.
Samtidigt som den nationella trafikslagsövergripande planen överlämnades till regeringen skickade Trafikverket ut den på öppen remiss fram till den 30 november. Alla remissynpunkter kommer att sammanställas och utgöra ett viktigt underlag för den fortsatta hanteringen. Under våren 2018 kommer regeringen att presentera den slutliga planen.
I pressmeddelandet från Näringsdepartementet nämns ingenting om de mycket omdebatterade höghastighetstågssatsningarna.
Reaktion i Stockholm
Stockholms Handelskammare applåderar Trafikverkets förslag att bygghar länge varit pådrivande för att bygga fyra järnvägsspår längs linjen Uppsala - Stockholm.
- Stockholms Handelskammare har visat att fyra järnvägsspår längs hela sträckan mellan Stockholm och Uppsala kan ge 100 000 nya bostäder. Socialdemokraterna lovade i valrörelsen att en utbyggnad av Ostkustbanan till fyra spår mellan Uppsala och Stockholm ska vara igång 2025. Vi hoppas att vallöftet infrias, inte minst eftersom regionen förväntas växa med en miljon människor fram till 2050, kommenterar Det säger Fredrik Sand, infrastrukturexpert Stockholms Handelskammare.
Han menar däremot att väginvesteringarna som föreslås är otillräckliga och det att saknas besked om Östlig förbindelse.
–Med en komplett ringled runt Stockholm kan vi minska biltrafiken i innerstaden med 11 procent och det vore välgörande för miljön i huvudstaden, framhåller han.